Brev til samferdselsministeren: potensiell katastrofe for kollektivsystemet

I et brev til samferdselsministeren varsler fylkesrådet i Akershus om en potensiell katastrofe for kollektivsystemet i hovedstadsregionen dersom Flytoget, slik vi kjenner det i dag, legges ned.  

Fylkesrådsleder Anette M. Solli (H) og fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim (H) Marius Fält-Vannum, Akershus fylkeskommune

Fylkesrådet i Akershus reagerer på det nylige forslaget fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om at alle reisende til Oslo lufthavn skal kunne benytte seg av Ruter-billett, slik det fremkommer i pressemeldingen som følge av sammenslåing av VY og Flytoget. 

En slik løsning er ukjent for både Akershus fylkeskommune og kollektivselskapet Ruter AS, og vil påvirke togavtalen Oslo og Akershus har med Jernbanedirektoratet. 

– Vi kan ikke lenger finne oss i at det fattes beslutninger på nasjonalt nivå som får så store konsekvenser for våre innbyggere, uten av vi blir tatt med på råd og uten at det er avklart hvem som skal ta regningen, sier Anette M. Solli (H), fylkesrådsleder i Akershus.  

Brevet lister opp flere beslutninger tatt av Støre-regjeringen som påvirker hverdagen til innbyggerne i Akershus. Blant annet stenging av Ring 1, stenging av innfartsparkeringer og endret rabattordning i bomringene.  

– Samferdselsministeren oppfører seg som at han har stukket av med fylkeskommunens kredittkort. Det er innbyggerne i Akershus som sitter igjen med regningen, et dårligere kollektivtilbud og lange køer, sier fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim (H). 

Konsekvenser for kollektivtilbudet

Nå insinuerer også samferdselsministeren at alle reisende til og fra Oslo lufthavn skal kunne reise med Ruter-billett. En avtale mellom Jernbanedirektoratet og Ruter gjør at Akershus fylkeskommune betaler ca. 100 millioner kroner i året for å sikre billigere togbilletter. Dersom alle Flytogets reisende nå også skal ta glede i fylkeskommunens rabattordning, må enten prisen på tog økes for alle eller så må kollektivtilbudet andre steder i Akershus kuttes.  

Fylkesrådet understreker i brevet at staten, i likhet med fylkeskommunen, er forpliktet til målene om at det skal bli enklere for innbyggerne i hovedstadsregionen å reise kollektivt. Både for å nå utslippsmål, men også av hensyn til det store presset på areal.