Fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim ute på brøyting.
Akershus fylkeskommune
– Vi er klare for brøyting og strøing av fylkesveiene i Akershus. En god vinterdrift er viktig for fremkommeligheten og trafikksikkerheten på veiene våre, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.
Fylkeskommunen er den største veieieren i Akershus, med ca. 2100 kilometer fylkesvei og 350 kilometer gang- og sykkelvei.
Når brøytes og strøs det?
Når og hvor ofte våre entreprenører brøyter og strør en vei, avhenger av tidsintervall, hvor mye trafikk veien har og hvilken vinterdriftsklasse som er gjeldende.
Brøyting og strøing skjer innenfor bestemte tidsintervaller og frister. Et tidsintervall er tiden det tar mellom hver gang et bestemt punkt på veien blir brøytet og/eller strødd, og kan variere fra 1,5 til 4 timer. Gang- og sykkelvei brøytes og strøs.
Værprognoser kan være usikre, og slår noen ganger feil. Det kan skape utfordringer for entreprenørene.
– Brøytemannskapene baserer sitt arbeid på værprognoser, og når disse slår feil, kan det ta lengre tid før arbeidet kommer i gang, sier Trond Holtvedt, avdelingsleder for drift og vedlikehold.
Kjør etter forholdene
– Tilpass farten etter forholdene, hold avstand til de foran deg, og sørg for å ha gode vinterdekk, oppfordrer Holtvedt.
Vintervedlikehold
- Fylkeskommunen har ansvar for å brøyte og strø på fylkesveier.
- Statens vegvesen har ansvaret for europa- og riksveier.
- Den enkelte kommune har ansvar for de kommunale veiene.
- Selve jobben med brøyting og strøing blir utført av private entreprenører, etter en standard. Det kontrolleres jevnlig at arbeid blir gjort etter avtalen.
- Veiene, inkludert gang- og sykkelveier, er delt inn i vinterdriftsklasser. Vinterdriftsklassene definerer hvilken standard de ulike veiene skal ha om vinteren, og hvor ofte det skal brøytes, strøs og eventuelt saltes.
- Ring 175 Vegtrafikksentralen ved trafikkfarlige forhold som krever rask behandling.