Oppmøte første skoledag
09.00.
Klasse 1STA, 1STB, 1STC, 1STD, 1STE, (Vg1 studiespesialiserende) og TO (Tilrettelagt opplæring) oppmøte i kroppsøvingssalen. Velkommen ved rektor.
Elevene har mottatt SMS med hvilken klasse de skal gå i og setter seg på merkede plasser i kroppsøvingssalen.
09.30.
Klasse 1STF, 1STG, 1STI (Vg1 studiespesialiserende), 1BAA, 1BAB, 1BAC, 1BAD, 1BAE, 1BAF og 1BAG (vg1 byggfag) og 2IB oppmøte i kroppsøvingssalen. Velkommen ved rektor.
Elevene har mottatt SMS med hvilken klasse de skal gå i og setter seg på merkede plasser i kroppsøvingssalen.
10.00.
Vg2 SSP møter klokken 10.00 i eget klasserom. Elevene får SMS om hvilke klasserom de skal møte i.
12.00.
Vg2 byggfag møter i glassgangen
Vg3 SSP + 3IB og 3PBA møter klokken 12.00 i klasserommet
2, 3- og 4YSK har egen avtale med kontaktlærer.
Takk ja til plass i VIGO og møt opp første dag
Er du ikke til stede når skolen starter opp, kan plassen din gå til en elev fra ventelisten. Er du syk eller har en annen viktig grunn til at du ikke kan møte opp, må du gi beskjed til skolen – i så god tid som mulig.
Klasser og lærere
Du får vite hvem du kommer i klasse med når du begynner på skolen. Hvilke lærere du får, hvilken klasse du skal gå i og hvilke fag du skal ha, finner du i InSchool. Se under menypunktet «Klasser og grupper». Du får tilgang til InSchool så snart skolekontoen din er aktivert.
Elev-PC
Alle elever må selv sørge for å ha en bærbar PC eller Mac til skolestart.
Du kan bruke din egen maskin hvis du har en god nok maskin fra før, eller du kan kjøpe ny. Når du er elev i Akershus, tilbyr fylkeskommunen en avtale for kjøp av en PC tilpasset behovet til ditt utdanningsprogram, eller en Mac. Sjekk krav til egen PC/Mac i veiviseren på elev-PC-sidene. Veiviseren gir også svar på hvilke maskiner du kan kjøpe. Du kan bestille PC eller Mac når du har fått skoleplass.
PC og Mac kjøpt gjennom ordningen skal settes opp som privat-PC, ikke som skole-PC. Skolekontoen brukes deretter for å få tilgang til programvare, printer og skolens nettverk.
Les mer om elev-PC og bestilling
Aktiver skolekontoen din
For å kunne koble til trådløst nettverk, installere nødvendige programmer og skrivere på din PC eller Mac, samt få tilgang til Teams og InSchool (se avsnittet under), må du aktivere skolekontoen (brukerkontoen) din. Du vil motta en aktiverings-SMS fra Akershus fylkeskommune med den informasjonen du trenger. SMS-en blir sendt ut ca. 11. august eller en av de påfølgende dagene.
Aktiver skolekonto og kom i gang med din elev-PC/-Mac
Hvis du har glemt passord eller glemt brukernavn, finner du også hjelp på samme side.
InSchool
InSchool vil være en stor del av skolehverdagen din. Du vil se viktig informasjon som timeplan, klassetilhørighet, kontaktlærer og faglærere, fravær, anmerkninger, eksamenstrekk og karakterer i InSchool. Du kan også levere digitale søknader og gjennomføre fagvalg i InSchool.
Les mer om InSchool og se hjelpevideoer
Digitalt skolebevis og fotografering
Alle elever skal bruke PocketID som skolebevis. Dette er et digitalt skolebevis med bilde. Skolen tar bilder av nye elever på starten av skoleåret. Skolen sier ifra når det er din tur til å fotograferes.
Hvis du allerede har et bilde i PocketID fra forrige skoleår og gikk på en videregående skole i Akershus fylkeskommune, trenger du ikke å ta et nytt bilde.
Les mer om skolebevis og nedlasting av appen PocketID
Fravær
Du melder fravær i InSchool. Er du syk eller forhindret fra å møte på første skoledag, må du kontakte skolen direkte.
Se fraværsreglene for elever i Akershus fylkeskommune
Søk om skoleskyss
De fleste elever i Akershus må søke om skoleskyss.
Les mer om skoleskyss på Ruter.no
Gratis lærebøker og andre læremidler
Du får låne de læremidlene du trenger i forbindelse med opplæringen. Bøker blir utlevert ved skolestart og skal leveres inn igjen før skoleslutt. Vi ber deg behandle dem pent. Du må erstatte bøker som blir borte eller ødelagt.
Se avtale om lån av læremidler
Lån og stipend
Elever i videregående skole kan søke lån og stipend fra Lånekassen. Elever i videregående opplæring kan få utstyrsstipend, men du må søke for å få det. Husk å søke om utstyrsstipend innen fristen 15. november! Du kan også søke om borteboerstipend eller inntektsavhengig stipend.
Les mer om lån og stipend på Lånekassen.no
Skoleruta
Se skoleferier og fridager for kommende skoleår
Rådgivere og helsesykepleier på skolen
Trenger du noen å snakke med om utfordringer i skolehverdagen? Skolen har flere typer rådgivere som kan hjelpe deg.
Les mer om skolens rådgivertjeneste
Reglementer
Lurer du på noe om fravær, skolereglene eller hvilke rettigheter og plikter du har som elev i videregående skole?
Se oversikt over reglementer som gjelder for deg som elev
Spørsmål?
Ta kontakt med skolen på telefon 66854400 om du har spørsmål. Se også kontaktperson nederst på siden.
Parkering
Det er begrenset med parkeringsplasser ved skolen. Vi oppfordrer alle til å benytte alternativ transport.
Les mer om parkering ved skolen
Rektor
Per Erik Skjelbred er ny rektor på Nesbru vgs. fra 1. august 2025. Han gleder seg til å bli kjent med både nye og gamle elever.
Velkommen til skolestart!