Engasjementet for prosjektet hos elevene på Hvam har økt for hvert år.
I 2023 ble det mulig å søke Erasmus+ midler gjennom Naturbruksskolenes forening via Janniche Langseth, som har ansvar for internasjonalisering på Hvam Vgs. Sammen med FoU-midler fra NMBU ble det mulig for elever og lærere fra Hvam å reise til Tanzania for å besøke vår vennskapsskole Kikeo Secondary School i Mgeta. Dette har gitt elevene en yrkespraksis og ѐn lærer jobbskygging utenom det vanlige. Elever som har vært med på reisen har brukt tid på å formidle om sitt opphold i Tanzania til medelever på Hvam. Prosjektet er tatt med inn i undervisningen.
Hvert år har elevene på Hvam en solidaritetsdag der de tjener inn penger for Mgetas venner. Elevene har gjennom medbestemmelse kunnet påvirke hva innsamlede penger skal brukes til på skolen i Tanzania.
Overordnet bygger prosjektet på sosial og kulturell bærekraft og har som mål å gi økt faglig kompetanse for varige klimasmarte valg. Det er kunnskap som formidles og utvikles på tvers av landegrenser og et prosjekt som drives frem av engasjementet fra elevene på Hvam.
Bakgrunn og målsettingen med samarbeidet
Kikeo Secondary School i Luale, Tanzania har blitt en samarbeidsskole for Hvam videregående skole gjennom vennskapsorganisasjonen Mgetas venner. Skolen ligger i en landsby som heter Luale i området Mgeta. Luale ligger høyt oppe i fjellene, 1600 moh. Veien opp dit er smal og svingete. Under regntidene vaskes deler av veien bort.
Samarbeidet med skolen ble etablert høsten 2020. Erling Krogh, professor ved ILU, har ledet prosjektet Mgetas venner i Tanzania siden 2005. Prosjektet ble presentert for elevene på Hvam høsten 2020 og gjennom en demokratisk avstemming ble det avgjort at Hvams solidaritetsprosjekt skulle være Mgetas venner og ikke Operasjon Dagsverk. I prosjektet kan elevene selv bestemme hva innsamlede midler skal brukes til. Det er ingen administrative mellomledd og pengene går direkte til det formålet elevene ønsker. Solomon Nicholaus er lokal leder for Mgetas venner i Tanzania og vår kontaktperson der. Han følger opp at midlene blir brukt til det elevene på Hvam ønsker å bruke dem til. I samarbeid med Erling Krogh har Hvam søkt FoU-midler gjennom universitetsskolesamarbeidet. Med FoU-midler har det blitt mulig for elever og lærere å kunne reise til Tanzania og følge opp prosjektet tett. Muligheten til å reise til Tanzania gjør at nærheten til prosjektet og engasjementet er stort blant elevene på Hvam. Det at vi i 2023 i tillegg kunne ha yrkespraksis for elever og jobbskygging for en lærer ved Kikeo Secondary School, med midler fra Erasmus+ ga muligheten til en forsterket pedagogisk og faglig forankring i prosjektet.
Behov for bistand til elevene på Kikeo Secondary School ble veldig tydelig for våre elever da vi reiste til Tanzania første gang i 2022. Det å snakke med, se, og være sammen med ungdommer på sin egen alder og høre om deres gleder og utfordringer i hverdagen, ga våre elever en tydelig retning i prosjektet.
Elevene i Luale har gjerne to timer å gå til og fra skolen. De kommer ofte med tom mage til skolen og har ikke medbragt mat. Alle har skoleuniform. Uten uniform, ingen skolegang! En skoleuniform koster omlag 250 kroner. Dette utgjør omtrent en årslønn for en bonde i Luale. Når nøkkelen til kunnskap er en skoleuniform som koster det samme som en årsinntekt, forstår vi at skolegang ikke er en selvfølge for alle. Formålet med Hvams bistand har vært å kunne bidra med bærekraftige løsninger for elevene og skolen, med midler som kan gi økt kunnskap og god utdanning. Det har vært drivkraften og inspirasjonen for våre elever i prosjektet.
Med midlene vi mottok for å kunne reise med elever til Tanzania, var det spesifikke kriterier.
Kriterier for å motta FoU- midler:
- Midlene skal brukes til å styrke FoU-samarbeidet knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling i Universitetsskoleprosjektet.
- Initiativet og søknaden skal utvikles i samarbeid mellom skolen og ansatte ved Institutt for Lærerutdanning og Utdanningsvitenskap ved NMBU.
- Midlene skal gå til å styrke utprøvende praksis i skolen og FoU- arbeidet ved ILU knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling.
Kriterier for å motta Erasmus+ midler gjennom Naturbruksskolenes forening:
- Naturbrukselever skal ha relevant yrkespraksis og lærer skal jobbskygge en kollega ved samarbeidsskolen.
- Elevene skal lære om et annet land, kultur, språk og bli kjent med sin praksisskole.
- Elevene skal gjennom yrkespraksis og få faglig utbytte innen landbruk, plante- og husdyrfag, og forvaltning av naturressurser.
Kriteriene har vært et rettesnor i prosjektet. FoU- midlene dekket reise, opphold og program for tre elever og en lærer. Erasmus+ midlene dekket reise, opphold og program for ytterligere tre elever og en avdelingsleder. Hvam Vgs dekket tilsvarende utgifter for ytterligere en lærer. Målsettingen med samarbeidet med NMBU var å engasjere elevene i et prosjekt de selv føler en nærhet til, i tillegg å kunne gi elever en yrkespraksis utenom det vanlige. Gjennom FoU-midler og Erasmus+ midler som ble innvilget har vi fått muligheten til å være med i et unikt prosjekt, der engasjementet fra elevene hele veien har vært i fokus.
Resultater
Det har vært årlige innsamlingsdager på Hvam, der alle elevene på ulik måte har engasjert seg i eller tjent inn penger til prosjektet. Med innsamlede midler har Hvam kjøpt landjord i Luale i Tanzania; Hvam-plot og kaffeplanter. Kaffeplantene har blitt plantet i samarbeid med elevene på Kikeo Secondary School. NMBU har gjennom Erling Krogh bidratt med kunnskap om å produsere kompost, grøntgjødsel og biokull. Kaffe fra Mgeta selges i Beite gårdsbutikk på Hvam.
Med innsamlede midler har vi støttet sårbare jenter til å kunne bo på skolens internat, slik at de kan få skolegang. I tillegg har vi bidratt med skolemateriell som f.eks skrivebøker til alle elever ved skolen.
Sultne barn lærer mindre, og barn i Mgeta som går på skole i Luale går langt og kommer ofte sultne på skolen om morgenen. På skolen er det sjelden eller aldri mat å få. Hvam som naturbruksskole ser viktigheten av å kunne lære å dyrke mat og elevenes muligheter til å fullføre skolegang. På den måten kan det bidra til å gjøre sårbare ungdommer mer selvhjulpne og bidra til mer selvdrevne og solide lokalsamfunn i Mgeta. Skolehage har vært et viktig prosjekt for å dyrke grønnsaker til et gratis skolemåltid hver dag for elevene på skolen. Med innsamlede penger har Hvam bidratt med å kjøpe landjord og andre viktige innsatsmidler for dyrking og tilberedelse av skolemat.
Med årets innsamlede midler har vi satt inn tiltak rundt sårbare gutter som går på skolen. Guttene har ikke hatt internat som jentene har. De har lite eller ingen mat. Et klasserom på skolen er nå omdisponert til en sovesal. Fra årets innsamlingsaksjon er det kjøpt inn senger og madrasser. Det bygges i tillegg et lite kjøkken og vaskerom, slik at guttene kan lage seg mat og vaske klær.
Klasserom på Kikeo Secondary School som er omgjort til en sovesal for gutter, oktober 2023
Samarbeidet har blitt et synlig element inne på skolen på Hvam. For å symbolisere vårt engasjement for bærekraftig utvikling, har skolen fått sin egen bærekraftstrapp. I trappeoppgangen har elevene laget plakater med portrettintervjuer av elever i Mgeta og bilder fra Kikeo Secondary School i Luale, samt uttrykt sine opplevelser fra Tanzania. Våre media og kommunikasjon- elever har i løpet av disse fire årene laget to dokumentarfilmer om våre besøk.
Tur til Tanzania 2022, Hvam videregående skole
Tur til Tanzania 2023, Hvam videregående skole
Elevene som var med til Tanzania, har brukt tid i alle klasser og informert om prosjektet. Elevene lærer gjennom dette å formidle og skape engasjement om Mgetas venner. Elevenes engasjement har økt fra år til år siden starten i 2020, noe de innsamlede pengene også viser.
Elevene har også besøkt Sokoine University of Agriculture i Morogoro, der de møtte professor Athman Kyaruzi Ahmad som fortalte om landbruk i regionen Mgeta, med både historisk og kulturell vinkling. På reisen har elevene lært hvordan en hverdag er for ungdommer i Luale og noen fraser swahili, som er det lokale språket. Faglig sett har elevene lært om viktigheten av jordhelse og jordstruktur i et landskap der terrasselandbruk drives. Skolen bruker urin som gjødsel, noe som overrasket våre elever. Utnyttelsen av minimale ressurser er viktig. Elevene lærte om hvordan de lager kompost og gjennom pyrolysereaksjon av organisk materiale lager biokull, som et supplement til å tilføre mer karbon for å binde vann og næringsstoffer og gjøre det tilgjengelig for plantene.
Det har vært fokus på sosial og kulturell bærekraft. Prosjektet har skapt mange gode samtaler og diskusjoner rundt etiske verdier. I tillegg har vi gjennom prosjektet formidlet kunnskap om viktigheten av å drive et bærekraftig og økonomisk landbruk. Her har både våre elever på Hvam og elevene på Kikeo noe å lære. For våre norske elever var det sterke inntrykk å se ungdom som knapt har mat og skolemateriell. Og ikke minst se og lære på nært hold hvordan klimaendringer påvirker sårbare samfunn i Mgeta. Våre naturbrukselever tok initiativ til å diskutere konsekvenser av klimaendringer med biologielever på Kikeo. Det ble en svært interessant klimadiskusjon mellom ungdommer med ulik bakgrunn og ressurstilgang, men som delte samme syn på å arbeide for en bedre verden med bevisstgjøring rundt varige bærekraftige valg.
Fra klimadiskusjon i biologiklassen på Kikeo Secondary School, oktober 2023
I tillegg til elevinvolvering og engasjement, ser vi et økende engasjement blant flere lærere på skolen. Dette gjør at flere og flere får kjennskap til og får mer eierskap til solidaritetsprosjektet. Det har blitt til flere undervisningsopplegg innen både idrettsfag, media og kommunikasjon, og ikke minst naturbruk.
Diskusjon og veien videre
Elevmedvirkning har vært et viktig premiss i prosjektet. Elevundersøkelsen 2023 på Hvam viser trender for at elevene har økt elevmedvirkning og elevdemokrati sammenlignet med tidligere år. Elevene har gjennom samarbeidet fått medvirke og lært hva demokrati er i praksis. Dette er i tråd med den overordnede delen av læreplanen der skolen skal legge til rette for og gi elevene erfaring med ulike former for demokratisk deltakelse og medvirkning (Udir, Overordnet del-verdier og prinsipper for grunnopplæring, 2020 s.8).
FoU-midler og Erasmus+ midler har gitt elevene på Hvam en unik mulighet til å kunne reise til Tanzania og besøke sin vennskapsskole. Opplevelsen av nærhet til sitt solidaritetsprosjekt har vært avgjørende for det økende engasjementet elevene har vist. Resultater utover innsamlede penger og økt elevengasjement, er at prosjektet tas med inn i undervisning i ulike fag. Dette har gitt elevene en unik yrkespraksis.
Elevene på Hvam ønsker fortsatt å engasjere seg i solidaritetsarbeidet med Mgetas venner. Innsamlingsdagen for skoleår 2024/25 er satt til 3.januar 2025.
Referanseliste
Demokrati og medvirkning, Udir