Fusk 1
Ulovlige hjelpemidler
|
Bruk av ulovlige hjelpemidler (ut ifra oppgitte regler på aktuell prøve, arbeid, innlevering m.m.). Dette inkluderer ulovlig kommunikasjon med andre, at andre fysisk har hjulpet til med oppgaven uten at det var spesifikt tillatt eller bruk av kunstig intelligens (for eksempel. Apertum, Chatgpt).
|
1. Samtale med faglærer om innholdet i arbeidet kan gjennomføres dersom faglærer ser behov. Ved fusk:
2. Atferdsanmerkning (jf. ordensreglementet § 9)
3. IV på prøve/arbeid/ innlevering
4. Varsel om fare for nedsatt atferdskarakter sendes.
Mulighet for samtale med rektor.
|
Fusk 2
Andre har løst oppgaven.
|
Hele eller i praksis hele vurderingsmaterialet/arbeidet er laget av en annen.
|
1. Samtale med faglærer
2. Atferdsanmerkning (jf. ordensreglementet §9)
3. IV settes normalt på arbeidet.
4. Varsel om fare for nedsatt adferdskarakter sendes.
Mulighet for samtale med rektor.
|
Plagiat
|
Store deler (over 50 %) av skriftlig eller praktisk arbeid er utgitt som eget når det i virkeligheten er kopiert direkte. Kildehenvisning/ referanser er ikke oppgitt.
|
1. Samtale med faglærer
2. Atferdsanmerkning (jf. Ordensreglementet § 9)
3. Varsel for nedsatt atferdskarakter sendes.
4. 1 eller IV: Avhengig av om det er noe som tydelig kan gjenkjennes som elevens egenproduserte materiale, vil det enten settes 1 eller IV på oppgaven.
|
Dårlig kildebruk
eventuelt mindre deler plagiert
|
Vesentlige deler av besvarelsen/arbeidet (20-50 %) er tydelig «lånt» eller kopiert uten at det kommer fram gjennom kildehenvisninger eller referanser.
|
1. Samtale med faglærer
2. Vg1; første gang i faget: 24 timers frist til å korrigere, ingen andre konsekvenser. Ellers:
3. Resten av oppgaven vurderes ut fra oppgaven og kriteriene som «delvis besvart»
|
Dårlig kildebruk
eventuelt mindre deler plagiert
|
Under 20 % av besvarelsen/arbeidet er helt tydelig «lånt» eller kopiert uten at det kommer fram gjennom kildehenvisninger eller referanser.
|
Dette punktet anses som en del av opplæringen i god kildebruk 1. Samtale med faglærer 2. Alle, i termin 1, første gang i faget: 24 timers frist til å korrigere, ingen andre konsekvenser. Ellers: 3. Oppgaven vurderes ut ifra oppgaven og kriteriene. Manglende kilder og referanser vil normalt innebære lavere måloppnåelse i forhold til den aktuelle læreplanen.
|