Internasjonalisering

På Rosenvilde vgs. er vi opptatt av å knytte faglig kunnskap til samfunnet utenfor skolens fire vegger, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Internasjonalisering gir økt kunnskap om språk og kultur, men også mulighet til å se egen hverdag i nytt perspektiv. Rosenvilde ønsker å legge til rette for internasjonalisering, både i utlandet og hjemme.

Utveksling Erasmus+

Skolen har god erfaring med utveksling i regi av ulike Erasmus+ programmer. Gjennom samarbeid med skoler i Strasbourg har to-tre elever på Vg2 med fransk som fremmedspråk hvert år fått anledning til å dra på fire ukers utveksling til Frankrike. De har gått på fransk skole og har blitt hospitert i franske familier med jevnaldrende fransk ungdom. De franske elevene har kommet på gjenvisitt til Norge samme skoleår og har da blitt hospitert hos de norske elevenes familier.

Fire-seks elever på Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram har årlig dratt på tre ukers arbeidspraksis til utlandet med Erasmus+ VET. Våren 2020 var elevene på barne-og ungdomsarbeiderfag i København, mens elevene på restaurant- og matfag var i Palermo på Sicilia. Elevene fikk arbeidstrening på en lokal arbeidsplass. I tillegg fikk de språkkurs og kunnskaper om et nytt land. Elevenes reise kunne følges på Facebook-gruppen «Erasmus+ Rosenvilde».

Skoleåret 2019-20 fikk Rosenvilde vgs også innvilget støtte til et spennende internasjonaliseringsprosjekt kalt «In Europe, outside the EU». Prosjektet satt søkelys på demokratiske institusjoner og politiske prosesser i Skottland med utgangspunkt i Brexit og ble et bilateralt samarbeid mellom elever med fordypning i engelsk på Rosenvilde vgs og jevnaldrende på en skole i Edinburgh. Prosjektets høydepunkt studietur til Edinburgh for elever i samfunnsfaglig engelsk på Vg3 høsten 2019.

Et år som utvekslingsstudent

Er du interessert i å kombinere videregående med et år i utlandet? Rosenvilde har god erfaring med å legge til rette for elever ønsker å ta et år som utvekslingsstudent på Vg2. Hvert år drar flere Rosenvilde-elever på utveksling. USA er et populært mål, men elever også velger andre land, som UK, Frankrike, Japan og Sør-Korea. Du får hjelp fra elevtjenesten på Rosenvilde når det gjelder valg av fag i utlandet både i forkant og underveis i oppholdet.

Internasjonalisering hjemme

Mye av internasjonaliseringsarbeidet skjer på hjemmebane, gjennom internasjonal vinkling i fag og gjennom prosjekter som internasjonal dag eller internasjonal uke. De siste årene har Rosenvilde vgs så heldig å ha Erasmus+ lærerassistent fra Tyskland og Spania med i undervisningen i fremmedspråk. Lærerassistentene studerer språk på universitet i sitt hjemland og tar et års pause for å lære om undervisning og språk i et annet land. De følger og bistår våre faglærere i undervisningen. Denne ordningen gir elevene på Rosenvilde vgs en unik mulighet til å komme kontakt med språk og kultur.

Vi har også god erfaring med å ta imot utenlandske utvekslingselever på skolen vår. De siste årene har vi hatt elever fra både USA, Sør-Amerika, Europa og Asia. Utenlandske utvekslingsstudenter gir deg en mulighet til å bli kjent med unge fra andre land.