Elevene får undervisning i grupper tilpasset alder og behov. Her får de både felles undervisning og mulighet til å arbeide med egen plan og lekser fra hjemmeskolen. Elevene får også tilbud om kroppsøving, musikk og kunst og håndverk mens de er her.
Skolen er en nyttig observasjonsarena for epilepsi og anfall. Vi observerer samtidig systematisk elevenes faglige og sosiale fungering. Hvis det er noe hjemskolen ønsker vi skal se spesielt etter, er det fint om man tar kontakt før oppholdet. Ved behov kartlegger, observerer og tester vi elevene. I samarbeid med de andre faggruppene på sykehuset jobber vi for at elever skal føle mestring og få mer utbytte av skolehverdagen sin.
Pedagogene her får et unikt innblikk i vanskene elever med kompleks epilepsi kan stå i. Mange av elevene har også tilleggsdiagnoser som autisme og adhd. Dette kan gjøre læringssituasjonen ekstra utfordrende.
Epilepsi kan påvirke elevenes skolehverdag og læreforutsetninger på ulike måter:
- behov for re-orientering etter anfall
- variabel dagsform
- ulik tilgang på egne ferdigheter
- stress-sensitivitet
- kan påvirke hukommelse, utholdenhet og oppmerksomhet
- kan utfordre motivasjon og selvtillit
Et tilpasset og godt skoletilbud vil være avgjørende for mestring av skolehverdagen og for fullføring av skoleløpet.
Ved epilepsidebut er det viktig å være observant på endringer i læringsutviklingen. Kompetanseoverføring må sikres ved overganger i skoleløpet. God rådgiving før valg til videregående opplæring er sentralt for økt gjennomføring.
Barn og unge med epilepsi kan møte store utfordringer sosialt og faglig. Solberg skole vil at elevene skal oppleve trygghet, mestring og trivsel.