Velkommen til skolestart 2025

Mandag 18. august starter et nytt skoleår. Her finner du nyttig informasjon du trenger til skolestart.

Oppmøte første skoledag mandag 18. august

  • Vg1: Individuelle oppstartssamtaler med alle elever.  Informasjon blir sendt på e-post når inntaket er klart 14. august. 
  • Vg2 og Vg3:  Oppmøte i gymsalen kl. 09.00. Etter møte i klasserrommet med kontaktlærer er det aktiviteter for Vg2 og Vg3 i regi av MiljøPer og eleverådet frem til kl. 12.15. 
  • Voksenopplæringselever møter i gymsalen til informasjonsmøte kl. 14.00.

Tirsdag 19. august

  • Vg1: møter i gymsalen kl. 09.00, deretter i klasserom med kontaktlærere. 
  • Vg2, Vg3 og Voksenopplæring (VO):  Ordinær undervisning etter timeplan  

Onsdag 20. august

  • VG1: MOT-frokost i 1. økt. Oppmøte i vanlig klasserom.
  • Vg2, Vg3 og Voksenopplæring (VO):  Ordinær undervisning etter timeplan  

 

Torsdag 21. august

  • Skoledebatt og valgtorg

Vanlig skoledag for alle trinn, men fra klokka 12:30 er det politisk debatt i forbindelse med skolevalget. Debatten varer fra 12:30 - 13:30. Deretter er det valgtorg frem til klokken 15:00 for alle trinn. Selve skolevalget finner sted 1. september.

Takk ja til plass i VIGO og møt opp første dag

Er du ikke til stede når skolen starter opp, kan plassen din gå til en elev fra ventelisten. Er du syk eller har en annen viktig grunn til at du ikke kan møte opp, må du gi beskjed til skolen – i så god tid som mulig. 

Er det fortsatt mulig å komme inn der jeg vil?

Har du ikke fått plass på den skolen eller det utdanningsprogrammet du ønsker, og står på venteliste, må du vente til du eventuelt blir kontaktet av skolen du står på venteliste til.

Introdager for nye elever

Et gratistilbud til alle elever før skolestart - se mer info her:

Introdager for nye elever - Stabekk videregående skole

Klasser og lærere

Du får vite hvem du kommer i klasse med når du begynner på skolen. Hvilke lærere du får, hvilken klasse du skal gå i og hvilke fag du skal ha, finner du i InSchool. Se under menypunktet «Klasser og grupper». Du får tilgang til InSchool så snart skolekontoen din er aktivert.

Elev-PC

Alle elever må selv sørge for å ha en bærbar PC eller Mac til skolestart.

Du kan bruke din egen maskin hvis du har en god nok maskin fra før, eller du kan kjøpe ny. Når du er elev i Akershus, tilbyr fylkeskommunen en avtale for kjøp av en PC tilpasset behovet til ditt utdanningsprogram, eller en Mac. Sjekk krav til egen PC/Mac i veiviseren på elev-PC-sidene. Veiviseren gir også svar på hvilke maskiner du kan kjøpe. Du kan bestille PC eller Mac når du har fått skoleplass.

PC og Mac kjøpt gjennom ordningen skal settes opp som privat-PC, ikke som skole-PC. Skolekontoen brukes deretter for å få tilgang til programvare, printer og skolens nettverk.

Les mer om elev-PC og bestilling

Aktiver skolekontoen din

For å kunne koble til trådløst nettverk, installere nødvendige programmer og skrivere på din PC eller Mac, samt få tilgang til Teams og InSchool (se avsnittet under), må du aktivere skolekontoen (brukerkontoen) din. Du vil motta en aktiverings-SMS fra Akershus fylkeskommune med den informasjonen du trenger. SMS-en blir sendt ut ca. 11. august eller en av de påfølgende dagene.

Aktiver skolekonto og kom i gang med elev-PC/-Mac

Hvis du har glemt passord eller glemt brukernavn, finner du også hjelp på samme side.

InSchool

InSchool vil være en stor del av skolehverdagen din. Du vil se viktig informasjon som timeplan, klassetilhørighet, kontaktlærer og faglærere, fravær, anmerkninger, eksamenstrekk og karakterer i InSchool. Du kan også levere digitale søknader og gjennomføre fagvalg i InSchool.

Les mer om InSchool og se introduksjonsvideo

Digitalt skolebevis og fotografering

Alle elever skal bruke PocketID som skolebevis. Dette er et digitalt skolebevis med bilde. Skolen tar bilder av nye elever på starten av skoleåret. Skolen sier ifra når det er din tur til å fotograferes.

Hvis du allerede har et bilde i PocketID fra forrige skoleår og gikk på en videregående skole i Akershus fylkeskommune, trenger du ikke å ta et nytt bilde.

Les mer om skolebevis og nedlasting av appen PocketID

Fravær

Du melder fravær i InSchool. Er du syk eller forhindret fra å møte på første skoledag, må du kontakte skolen direkte.

Se fraværsregler for alle elever i Akershus fylkeskommune 

Søk om skoleskyss

De fleste elever i Akershus må søke om skoleskyss.

Les mer om skoleskyss på Ruter.no

Gratis lærebøker og andre læremidler

Du får låne de læremidlene du trenger i forbindelse med opplæringen. Bøker blir utlevert ved skolestart etter egen plan, og skal leveres inn igjen før skoleslutt. Vi ber deg behandle dem pent. Du må erstatte bøker som blir borte eller ødelagt. 

Se avtale om lån av lærebøker

Lån og stipend

Elever i videregående skole kan søke lån og stipend fra Lånekassen. Elever i videregående opplæring kan få utstyrsstipend, men du må søke for å få det. Husk å søke om utstyrsstipend innen fristen 15. november! Du kan også søke om borteboerstipend eller inntektsavhengig stipend

Les mer om lån og stipend på Lånekassen.no

Skoleruta

Se skoleferier og fridager for kommende skoleår

Rådgivere, miljøarbeider og helsesykepleier på skolen

Trenger du noen å snakke med om utfordringer i skolehverdagen? Skolen har flere typer rådgivere som kan hjelpe deg. 

Les mer om skolens rådgivertjeneste

Reglement og rutiner

Lurer du på noe om fravær, skoleregler eller hvilke rettigheter og plikter du har som elev i videregående skole? 

Les reglement og rutiner som gjelder for deg som elev

Spørsmål?

Kontakt skolen på stabekkvgs@afk.no eller på telefon 67 83 54 00.

Parkering

Det er begrenset med parkeringsplasser ved skolen. Vi oppfordrer alle til å benytte alternativ transport. Det er ikke parkeringsplasser til elever. 

Les mer om parkering ved skolen

Velkommen!

Vi ønsker deg velkommen til Stabekk videregående skole og til et nytt skoleår!

Velkommen til skolestart!