Eksamenstrekk
To virkedager før eksamen får elevene vite at de er trukket ut i faget.
Forberedelse
Forberedelsestid: 48 timer
Relevante kompetansemål fra læreplanen og kjennetegn på måloppnåelse oppgis sammen med forberedelsesdelen. Oppgaven skal inspirere til skapende arbeid.
Kandidaten får utdelt en individuell oppgave 48 timer før eksamen som innebærer at han/hun skal forberede noe fra ett av kjerneelementene, enten ensembleledelse eller produksjonsledelse. Forberedelsen skal vises i del 1 eller del 2 på eksamensdagen avhengig av kjerneelementet.
Arbeid fra forberedelsesdelen skal ikke gis en egen vurdering, men vil være utgangspunktet for løsningen av eksamensoppgaven på eksamensdagen.
Eksamen
Eksamenstid: Inntil 45 minutter
- Del 1: Kjerneelementet Ensembleledelse. Kandidaten må vise praktisk ensembleledelse av et forberedt eksamensprogram med minst 2 ulike ensembler i henhold til kompetansemål. Her skal det gis mulighet for kandidaten til å lede musikalske og kunstneriske prosesser.
- Del 2: Kjerneelementet Produksjonsledelse. Muntlig eksaminasjon. Kandidaten eksamineres i henhold til kompetansemålene som er oppgitt i oppgaven. Dersom kandidaten ikke får vist bredde i sin kompetanse i faget innenfor den gitte oppgaven, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.
Rekkefølgen bestemmes lokalt.
Skolen må legge til rette for de nødvendige eksamensensembler.
Kandidaten må ha mulighet til å treffe ensemblene før eksamen.
Hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.
På eksamen får kandidaten ha med seg det som trengs til eksamen.
Vurdering
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer frem på eksamen.
Vurderingskriterier utarbeides lokalt og legges ved oppgavesettet.
Sensur
Karakter skal settes etter hver kandidat og formidles til kandidatene fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.
Generelle retningslinjer
Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen
Læreplan
Læreplan for Instruksjon og ledelse MUS2018