freepik.com/Viken fylkeskommune
Hyppige bestillinger medfører ofte hyppige leveranser, noe som generer mer transport og lastebiler med lite last. Kommuner er store innkjøpere og bør gå foran som et godt eksempel med en innkjøpspolitikk som legger til rette for samordnet bestilling og koordinering av vareleveranser. Dette kan bidra til færre kjørte kilometer og at klima- og miljøutslipp reduseres betydelig.
Med støtte fra Miljødirektoratet har kommunene ansatt fire ressurser som jobber på fulltid med å gjøre kommunenes vareleveranser mer bærekraftige.
Innkjøpere kan stille krav
De som kjøper transporttjenester får stadig større innvirkning og kan stille krav til leverandørene. Eksempelvis om at vare- og lastebilene som benyttes skal ha høy oppfyllingsgrad og at transport- og distribusjonsruterne skal være effektive.
En viktig del av dette er samlasting av varer på mottakersiden. Dette er særlig aktuelt for eksempelvis kommuner og større bedrifter, og kan foregå ved at:
- flere virksomheter går sammen om kjøp av varer og tjenester fra utvalgte leverandører.
- en eller flere virksomheter velger ett transportselskap som levere alle varene. Dette innebærer i praksis bruk av en samleterminal (HUB), hvor varer fra ulike transportselskap samlastes og leveres samlet til mottakeren.
- det gjøres en avtale med leverandør om varelevering på én bestemt dag per uke/måned, uavhengig av hvor mange bestillinger som gjøres innenfor den gitte tidsperioden.
Analyserte kommunenes vareleveranser
Våren 2021 gjennomførte prosjektet en analyse av kommunenes vareleveranser knyttet til utslipp og kostnader. Analysen skulle avdekke om tiltak for kommunal samlasting potensielt kunne gi effektivitetsgevinster og redusere utslipp.
Analysen ga innsikt som gjør det lettere for kommunene å vite hvor det er behov for tiltak.