Fremmedspråk

Valler har i alle år gjort det sylskarpt i ulike realfagsolympiader. Spenningen var stor når vallerelevene i 2020 skulle stille opp i de ulike språkolympiadene. Det endte med gull- og sølvmedaljer i både fransk og tysk.

Globus - Klikk for stort bildeGlobus Kyle Glenn/Unsplash

Første gang i Norge

Språkolympiadene har vært arrangert i våre naboland Sverige og Danmark noen år allerede. Det har blitt en suksess med over 30 000 elever som deltakere. Ideen er å oppmuntre ungdommer til videre språkstudier og øke interessen for kultur, historie og sosiale forhold i de landene hvor målspråket snakkes. I år ble den norske språkolympiaden arrangert for første gang.

Gull i tysk

I finalerunden i tysk, stilte Simen Littorin Birkeland og Finn Thomas Wærø på tomannslaget fra Valler. De gikk helt til topps og kapret de gjeve gullmedaljene foran Mailand vgs. og Drammen vgs.

Gull og sølv i fransk

Julie Sagen var best i Norge og tok individuell gullmedalje i klassen for elever med fransk som morsmål. Her må elevene ha én forelder som er franskspråklig.

I den "vanlige" konkurransen for videregåendeelever fikk tomannslaget fra Valler sølv. Linnea Aksnes-Pehrson og Anders Tobias Olafsen Bratten gjorde en utmerket innsats og måtte kun se seg slått av laget fra Oslo Katedralskole.

Stolt rektor

Rektor ved Valler, Berit Hetland, stilte med kake til gull- og sølvvinnerne på slutten av skoleåret. "Vi er vant til gode resultater fra realfagsolympiadene, men nå feirer vi elever og lærere i fremmedspråk! Vi er imponerte og stolte av dere!"

Julie Sagen med franskklassen og lærer Gry Borchgrevink - Klikk for stort bildeJulie Sagen med franskklassen og lærer Gry Borchgrevink BS