Opplæringsloven kap. 12 fastslår at alle elever i videregående opplæring har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Nasjonale retningslinjer og det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet tilsier at vi skal forebygge forhold som rusproblematikk, psykiske problemer, kriminalitet og lignende. Dette for å fremme god helse og bidra til en positiv personlig og sosial utvikling hos elevene.
Målsetninger
- Bleiker videregående skole skal jobbe aktivt for å være en rusfri skole
- Tydeliggjøre skolens ordensreglement, i denne sammenheng §8p (afk.no-bleiker-vgs)
- Vi skal tilby hjelp fra skolens støtteapparat til elever med rusutfordringer
- Vi skal aktivt jobbe med forebyggende tiltak for å styrke elevers holdninger mot rusmisbruk
- Fortsette å heve kompetansen hos ansatte og elever slik at elever får riktig informasjon og hjelp
Forebyggende tiltak
Forebygge vil det si at skolen skal arbeide for å redusere risikoen for at elevene tar valg som negativt påvirker deres helse. Hovedmålet er at skolen skal styrke elevers sosiale kompetanse gjennom holdningsskapende arbeid og samtaler. Det skal være lav terskel for elever å ta kontakt, spørre om hjelp, og få riktig og god informasjon. Skolens handlingsplan skal være tilgjengelig for foresatte, elever og ansatte.
Ansatte og elever skal være informert om viktigheten ved å si fra om bekymring for elever ved skolen som er involvert i bruk, besittelse, kjøp eller salg av rusmidler.
Forebyggende tiltak i skolemiljøet
- Tett samarbeid med elevråd, elevtjeneste og ledelse
- Årsplan utarbeidet av miljøarbeider med fokus på miljøtiltak, og eget årshjul utarbeidet av elevråd med fokus på trivsel og medbestemmelse
- Fremme fysisk og psykisk helse via markeringer, f.eks verdensdagen for psykisk helse m.m.
- Fremme elevtjeneste, miljøarbeidere og lavterskeltilbud for ungdom
- Tverrfaglig samarbeidsforum for miljøarbeidere i Asker og Bærum
- Skolehelsetjenesten
- Videreutdanning innenfor Tegn-og symptomer (Politihøgskolen) og Kjentmann, Asker fylkeskommune for miljøarbeider og ruskontakt.
- Tverrfaglig samarbeidsmøter og kompetanseheving med eksterne forebyggende instanser, som f.eks politi, forebyggende ungdomsteam i Asker, KoRus Asker, Fontenehuset m.fl.
Forebyggende tiltak i klasser og for enkeltelever
- Elevsamtaler med kontaktlærer
- Oppfølgingssamtaler med miljøarbeider/ruskontakt
- Kompetanseheving av rus som tema for ansatte som ser elevene daglig
- Tilgjengelige miljøarbeidere/ruskontakt i miljøet i alle friminutt og ved behov i klassetimer.
- Gjennomgang av handlingsplan med elevråd, foreldre og ansatte
- Godt samarbeid mellom skole-hjem
- Rus som tema på foreldremøter, klassens time og i faglig sammenheng
Taushetsplikt
I skolen har vi både taushetsplikt og opplysningsplikt. Rusrelaterte saker kan være komplekse og sammensatte, og da er det viktig at man vet hvor man kan henvende seg for å få råd om videre tiltak. Ledelse, elevtjenesten og ruskontakt/miljøarbeider tar imot henvendelser fra både ansatte, elever og foreldre.
Ofte vil sakene som oppstår først havne hos ruskontakt/miljøarbeider og elevtjenesten. Opplysningsplikt og taushetsplikt blir alltid nevnt i forkant av samtalen/møtet. Den det gjelder blir informert om at taushetsplikten tilsier at ansatte ikke kan dele informasjon om eleven videre uten samtykke. Taushetsplikten kan bare avvikles dersom den ansatte mener det er fare for liv og helse, og det er da opplysningsplikten iverksettes.
Forebyggende oppfølging i praksis på Bleiker videregående skole
- Miljøarbeider/ruskontakt jobber oppsøkende i miljøet og er tilgjengelig
- Ansatte og medelever har plikt til å ta kontakt med miljøarbeider/ruskontakt (eventuelt ledelse/elevtjeneste) ved bekymring for elever.
- Ruskontakt tar kontakt med eleven det gjelder, og informasjon om taushetsplikt og opplysningsplikt blir informert om. Opplysningsplikt kan bli iverksatt basert på alvorlighetsgrad, men eleven blir alltid informert først. Foreldre og eventuelt andre instanser blir da kontaktet.
- Ruskontakt vurderer sakens alvorlighetsgrad. Ruskontakt kan tilby veiledende oppfølgingssamtaler på skolen med holdningsendring som mål. Om nødvendig blir forebyggende ungdomsteam eller andre eksterne hjelpeinstanser kontaktet i samråd med eleven ved større behov for hjelp og støtte. Avdelingsleder for Elevtjenesten blir informert.
Når bør vi være bekymret?
Man kan merke atferdsendringer hos alle ungdommer og dette kan ha mange grunner. Det er uansett viktig å høre med ungdommene hjemme og i skolesammenheng om hva som kan forårsake disse endringene. Om det er bekymring for rus kan man se etter:
Det er viktig å huske at ungdom gjennomgår store individuelle endringer og at hvert individ opplever ungdomstidens utfordringer forskjellig. Mange av disse atferdsendringene er tegn på typisk ungdom som prøver å finne sin plass i samfunnet og i ny arena. Kommunikasjon med ungdommen er den viktigste nøkkelen til forståelse for endringer og samspill.
Lenker
korus.no
Asker kommune
Rusinfo.no
Forebyggende ungdomsteam
Udir
Weedensenteret