Avdeling for tilrettelagt opplæring (TO) ved Drømtorp videregående skole gir et helhetlig og individuelt tilpasset opplæringstilbud til elever med nedsatt funksjonsevne. Opplæringen er i hovedsak organisert i små grupper med to til seks elever, og elevene blir tett fulgt opp av både lærere og fagarbeidere. Gruppestørrelsen varierer mellom ulike aktiviteter, og avdelingen er organisert i team som tar utgangspunkt i den enkeltes behov for tilrettelegging. Personalet har kompetanse i bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), tegn til tale, ADL-trening og målrettet miljøarbeid.
Vi tilbyr utdanningsprogrammene Helse- og oppvekstfag og Salg, service og reiseliv innenfor avdelingen. All opplæring tar utgangspunkt i elevenes individuelle forutsetninger og behov, samt det valgte utdanningsprogrammet og det utarbeides en individuell opplæringsplan (IOP) for hver elev. Planen brukes aktivt gjennom hele skoleåret og i alle fag.
På avdeling for tilrettelagt opplæring legger vi vekt på helhetlige og praktiske skoledager, der elevene arbeider tverrfaglig på ulike praktiske arenaer. Innenfor Salg, service og reiseliv kan elevene velge mellom retningene Butikk og kafé eller Service. Elever i Butikk og kafé drifter skolens egen kafé, Dream Corner, og vil fra høsten 2025 også produsere varer for salg i butikk. Retningen Service vil fra samme tidspunkt arbeide med praktiske oppgaver knyttet til bilpleie, gjenvinning og en arena kalt "Snekkern", hvor det produseres ulike produkter. I tillegg samarbeider de med og tilbyr tjenester til lokalt næringsliv. Innenfor Helse- og oppvekstfag tilbyr vi en praktisk arena der elevene fra høsten 2025 vil være aktivitetsverter for barn i barnehage, samtidig som det legges vekt på livsglede for eldre gjennom blant annet praktisk arbeid på et dagsenter.
Med tydelig struktur, forutsigbare rammer og trygge relasjoner legges det til rette for positiv samhandling med elevene. Det arbeides proaktivt for å forebygge utfordringer ved å tilpasse miljøet og møte elevenes behov på en forståelsesfull og anerkjennende måte. Målet er at elevene skal oppleve mestring, deltakelse og trygghet i hverdagen.
Opplæringen har et tydelig fokus på grunnleggende og praktiske ferdigheter, og har som mål å styrke elevenes sosiale kompetanse. Gjennom en praksisnær og tverrfaglig tilnærming arbeider vi for å ruste elevene til å mestre en selvstendig livssituasjon og delta i framtidig arbeidsliv.
Etter endt opplæring mottar elevene et kompetansebevis som dokumenterer deres læringsutbytte. For mange vil dette gi grunnlag for framtidig arbeid i vernet bedrift, tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet eller deltakelse på dagsenter.