Forankring i opplæringsloven § 12:
«Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring». Oppll § 12-2.
«Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø». Oppll § 12-3.
“Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på korleis elevane har det, og om mogeleg gripe inn dersom nokon krenkjer ein elev”. Oppll § 12-4
Hva er uønsket adferd?
Når en person blir utsatt for negative handlinger av en eller flere personer f.eks. fysisk vold eller plaging og negativ omtale eller ryktespredning via f.eks. SMS-meldinger, blogger, e-post, Facebook eller andre sosiale medier.
Når en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, må skolen undersøke saken og gjøre egnete tiltak jf oppll §12-4.
Alvorlige saker kan blant annet føre til atferdsanmerkning, bortvisning og eventuelt politianmeldelse.
Mål
- Målet er at alle elever skal være en del av fellesskapet og kjenne seg inkludert
- Læreren skal være en tydelig voksenperson og signalisere trygg ledelse
- Alle parter skal ivaretas
Handlingsplikt
Skolen skal lage en skriftlig plan når det opprettes en §12 sak, jf oppll §12-4.
Planen skal inneholde:
- hvilket problem tiltaket skal løse
- type tiltak
- når/gjennomføring
- ansvarlig for gjennomføring
- når det skal være evaluering
Aktivitetsplikt
- Alle som har sitt virke på Holmen skole har en plikt til å bry seg når de opplever uønskede episoder eller handlinger.
- Rektor varsles i alle §12 saker.
- Elever som selv eller som observerer at andre elever ikke opplever et trygt og godt skolemiljø, oppfordres til å melde fra til kontaktlærer, rådgiver, helsesykepleier, miljøarbeider eller ledelsen.
- Foresatte oppfordres til å melde fra til kontaktlærer eller ledelsen.
- Kontaktlærer/avdelingsleder har den første samtalen med involverte elever, hver for seg.
- Etter samtalen trekker kontaktlærer eller avdelingsleder inn andre parter for videre oppfølging.
Forebyggende tiltak
- Samtaler kontaktlærer – elev
- Aktiv oppfølging av elevers fravær
- Klassemiljøarbeid – bruke idebank og VIP makkerskap for læring av sosial kompetanse
- Medvirkning i klasserom, elevråd og skoleutvalg/skolemiljøutvalg
- Voksne til stede i friminuttene
- Samarbeid med foresatte
Samarbeid blant de ulike aktørene på skolen
Skolen har følgende ukentlige møter, hvor lærere kan ta opp elevens situasjon ved behov.
- Morgenmøter (vgs og grunnskolen)
- Avdelingsmøter (alle ansatte som er involvert i klassen)
- Tverrfaglig team (rektor, avdelingsledere, rådgivere, PPT, helsesykepleier evt OT)