Handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø - Holmen skole

På Holmen skole skal alle oppleve et trygt og godt arbeidsmiljø, fritt for mobbing, trakassering, rasisme og vold.

Forankring i opplæringsloven § 12:

«Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring». Oppll § 12-2.

«Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø». Oppll § 12-3. 

“Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på korleis elevane har det, og om mogeleg gripe inn dersom nokon krenkjer ein elev”. Oppll § 12-4

Hva er uønsket adferd?

Når en person blir utsatt for negative handlinger av en eller flere personer f.eks. fysisk vold eller plaging og negativ omtale eller ryktespredning via f.eks. SMS-meldinger, blogger, e-post, Facebook eller andre sosiale medier.

Når en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, må skolen undersøke saken og gjøre egnete tiltak jf oppll §12-4.

Alvorlige saker kan blant annet føre til atferdsanmerkning, bortvisning og eventuelt politianmeldelse.

Mål

  • Målet er at alle elever skal være en del av fellesskapet og kjenne seg inkludert
  • Læreren skal være en tydelig voksenperson og signalisere trygg ledelse
  • Alle parter skal ivaretas 

 

Handlingsplikt

Skolen skal lage en skriftlig plan når det opprettes en §12 sak, jf oppll §12-4.

Planen skal inneholde:

  1. hvilket problem tiltaket skal løse
  2. type tiltak
  3. når/gjennomføring
  4. ansvarlig for gjennomføring
  5. når det skal være evaluering

 

Aktivitetsplikt

  • Alle som har sitt virke på Holmen skole har en plikt til å bry seg når de opplever uønskede episoder eller handlinger.
  • Rektor varsles i alle §12 saker.
  • Elever som selv eller som observerer at andre elever ikke opplever et trygt og godt skolemiljø, oppfordres til å melde fra til kontaktlærer, rådgiver, helsesykepleier, miljøarbeider eller ledelsen.
  • Foresatte oppfordres til å melde fra til kontaktlærer eller ledelsen.
  • Kontaktlærer/avdelingsleder har den første samtalen med involverte elever, hver for seg.
  • Etter samtalen trekker kontaktlærer eller avdelingsleder inn andre parter for videre oppfølging.

 

Forebyggende tiltak

  • Samtaler kontaktlærer – elev
  • Aktiv oppfølging av elevers fravær
  • Klassemiljøarbeid – bruke idebank og VIP makkerskap for læring av sosial kompetanse
  • Medvirkning i klasserom, elevråd og skoleutvalg/skolemiljøutvalg 
  • Voksne til stede i friminuttene
  • Samarbeid med foresatte

 

Samarbeid blant de ulike aktørene på skolen

Skolen har følgende ukentlige møter, hvor lærere kan ta opp elevens situasjon ved behov.

  • Morgenmøter (vgs og grunnskolen)
  • Avdelingsmøter (alle ansatte som er involvert i klassen)
  • Tverrfaglig team (rektor, avdelingsledere, rådgivere, PPT, helsesykepleier evt OT)