2 Fylkesrådets myndighet
Fylkesrådets myndighet følger av «Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett».
2.1 Fylkesrådsmedlemmenes myndighet - generelt
Det enkelte fylkesrådsmedlems myndighet er begrenset til saker som ikke er av prinsipiell karakter. Prinsipielle saker skal behandles av fylkesrådet samlet, jf. kommuneloven § 10-2.
Det enkelte medlem av fylkesrådet har ansvar for å lede sin del av administrasjonen. Fylkesrådet delegerer all sin myndighet til ansvarlig fylkesråd innenfor sine ansvarsområder med de begrensninger som følger av punktene 3.5.1 og 3.5.2 i «Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett», samt av de begrensninger som følger av enkelte bestemmelser i dette reglementet.
Dette innebærer at den enkelte fylkesråd har myndighet til blant annet å:
- forestå ordinær drift og administrasjon innenfor fylkesrådsmedlemmets ansvarsområde.
- treffe enkeltvedtak med hjemmel i lov eller forskrift eller bevilgningsvedtak som hører inn under vedkommende rådsområde.
- innenfor sitt rådsområde foreta privatrettslige disposisjoner på vegne av fylkeskommunen innenfor vedtatte budsjettrammer
- fordele budsjettet for sitt rådsområde på de enkelte avdelinger og virksomheter.
- tildele anvisningsmyndighet for vedkommende rådsområde.
- ha personalansvar for fylkesdirektøren.
- ha et overordnet personalansvar for øvrige medarbeidere i vedkommende rådsområde.
- følge opp selskaper iht. fylkeskommunens eierskapsmelding, jf kommuneloven § 26-1.
- avgi høringsuttalelser i saker av administrativ karakter og avgjøre at fylkeskommunen skal avstå fra å uttale seg i saker av liten betydning for fylkeskommunen. (Se punkt 3.1.3 og 3.5.2 i Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett).
- undertegne alle dokumenter innenfor eget ansvarsområde.
Det er en alminnelig adgang til videredelegering av myndighet, så fremt det er forsvarlig og hensiktsmessig. En videredelegert myndighet kan når som helst trekkes tilbake. Det kan instrueres innenfor den videredelegerte myndighetens rammer. Fylkesrådsmedlemmet er ansvarlig overfor politiske organer for utøvelsen av fylkesrådsmedlemmets delegerte myndighet, uavhengig av om myndigheten er delegert videre.
2.2.1 Ruter AS
Ruter AS har den myndighet som fremgår av selskapets vedtekter og leveranseavtalen med fylkeskommunen.
Fylkeskommunens myndighet etter opplæringslovens og friskolelovens regler om skyss og innlosjering, delegeres til Ruter AS.
2.2.2 Sentral kriseledelse
Det vises til overordnet beredskapsplan for Akershus fylkeskommune for definisjoner og nærmere ansvar for sentral kriseledelse.
Ved en hendelse som rammer Akershus fylkeskommune som helhet eller som er av en karakter som krever overordnet koordinering og ledelse, skal fylkesrådsleder, i samråd med fylkesdirektør på fylkesrådsleders kontor, beslutte å etablere hele eller deler av sentral kriseledelse.
Når sentral kriseledelse er satt, har de fullmakt til å ta beslutninger for å:
- redusere skade/ulempe av den aktuelle hendelsen/krise
- hindre/redusere følgekonsekvenser etter hendelsen/krisen
- opprettholde normal drift av Akershus fylkeskommune så langt som mulig.
Følgende begrensninger i «reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett» er opphevet for beslutninger tatt av sentral kriseledelse:
- Punkt 3.5.2 2. ledd bokstav c: saker som gjelder mer enn ett tjenesteområde
- Punkt 3.5.2 2. ledd bokstav h: Sak om fordeling av budsjettmidler til det enkelte fylkesrådsmedlems tjenesteområde innenfor rammen av fylkestingets budsjettvedtak
For øvrig må sentral kriseledelses beslutninger fattes innenfor fylkesrådets myndighet, slik dette er definert i fylkestingets delegasjonsreglement.
De utvidede fullmaktene kan kun utøves der en beslutning etter normal saksgang vil medføre en vesentlig ulempe/skade for fylkeskommunen, der det er nødvendig å fatte beslutninger raskere enn ved normal saksgang og/eller ved behov for utvidet koordinering mellom rådsområder.
Alle beslutninger i sentral kriseledelse skal journalføres og meddeles det organ som normalt ville hatt beslutningsmyndighet.
Sentral kriseledelses fullmakter kan ikke videredelegeres.
2.2.3 Regionalt forskningsfond
Fondsstyret og sekretariatet for Regionalt forskingsfond Akershus, Buskerud og Østfold delegeres myndighet til å forvalte tilskuddsordningen for regionale forskingsfond i samsvar med forskrift om de regionale forskningsfondene og samarbeidsavtalen og andre styringsdokumenter for vertskommunesamarbeidet.