Strategisk plan 2025-26

Strategisk plan 

Roald Amundsen videregående skole 

Skoleåret 2025-26 

 Akershus fylkeskommune gir retning og har forventninger til skolens hovedoppdrag: Å bli den beste skolen for de elevene som skolen til enhver tid har. 

Skoleeier har satt tre hovedmål for det lokale arbeidet: 

Flere elever skal fullføre og bestå videregående opplæring  

Elevene skal, gjennom tilpasset og relevant opplæring av høy kvalitet, utvikle kompetanse som møter arbeidslivets behov, gir grunnlag for å lykkes med videre studier og ruster elevene for voksenlivet 

Alle skal ha et trygt og godt lærings- og arbeidsmiljø, fritt for undertrykkelse, vold, hets, rasisme og diskriminering. 

 

Mål: Flere elever skal fullføre og bestå videregående opplæring  

Ved Roald Amundsen videregående skole jobber vi kontinuerlig for å følge opp utviklingen til elevene våre ved å være tidlig og tett på slik at stadig flere av skolens elever skal fullføre og bestå videregående opplæring med størst mulig læringsutbytte.  

Alle elever har sin egenverdi som ligger i bunnen for hvordan vi forholder oss til den enkelte elev, uavhengig av faglige prestasjoner. Vi ser hver enkelt elev, og vi bestreber oss på at alle elever skal oppleve mestring hver dag. 

Alle elever opplever god faglig, sosial og personlig utvikling. 

Alle elever opplever krav om medvirkning og egenvurdering i læringsprosessen. 

Alle elever deltar aktivt og ansvarsfullt i skoledemokratiet. 

Alle elever deltar aktivt i et godt skole-hjem-samarbeid. 

 

Strategiske tiltak: 

Vi legger gode strukturer for laget rundt elevene for oppfølging av den enkelte elev ved skolen. 

 

IKO – identifisering, kartlegging og oppfølging 

Systematisk samarbeid med ungdomsskolene i regionen for å forbedre overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole 

Kartlegging av alle elever i lesing, engelsk og regning 

Resultat av kartlegging følges opp av relevante styrkingstiltak. Disse evalueres og justeres gjennom skoleåret. 

Rutiner knyttet til bekymring rundt elevers læringsutbytte gjennom skoleåret. Relevante styrkingstiltak iverksettes, evalueres og justeres. 

 

Oppfølging av elever 

Kontinuerlig elevoppfølging gjennom skoleåret. Trinnleder, rådgiver og kontaktlærer har jevnlige møter hvor fravær og læringsutbytte for enkeltelever følges opp og relevante tiltak iverksettes og evalueres  

Klasseforum gjennomføres systematisk med alle elevens lærere, med fokus på læring, miljø og enkeltelever ved behov 

Ukentlig samarbeid mellom Vg1-lærere i tverrfaglig team for å planlegge undervisning med læringsutbytte for alle elever og tilrettelegge opplæringen for enkeltelever 

Tett samarbeid med PPT og OT 

Miljøarbeider og mangfoldsrådgiver er godt synlig i skolemiljøet 

 

Oppfølging av lærere 

Vi har felles fokus på å øke kvaliteten på våre profesjonelle læringsfellesskap i alle ledd 

Alle fagsamarbeid har timpelanfestet tid hver uke 

Leder følger opp utviklingen i samarbeidene, for å sikre at fokus er på elevenes læring 

VI har samarbeid med UiO ved FIKS om videreutvikling av fagteamene våre 

 

Mål: Elevene skal, gjennom tilpasset og relevant opplæring av høy kvalitet, utvikle kompetanse som møter arbeidslivets behov, gir grunnlag for å lykkes med videre studier og ruster elevene for voksenlivet 

Ved Roald Amundsen videregående skole er læreren formidler, veileder og inspirator. Læreren legger til rette for læring for den enkelte elev gjennom bruk av ulike opplæringsmetoder og læringsstrategier og har fokus på læringsmål og god vurdering for læring. 

Læreren er, som leder, tydelig i sin kommunikasjon. 

Læreren utfordrer eleven ved å legge til rette for læring. 

Læreren behersker digitale verktøy i sin undervisning. 

Læreren samarbeider aktivt med kollegene. 

Læreren samarbeider aktivt med elevens foresatte. 

Skolen legger til rette for opplæringssituasjonen for den enkelte elev gjennom å tilby studieverksted, elevtjeneste og spesialpedagogisk koordinering. Det settes av tid til organisering av pedagogisk personale i refleksjonsgrupper og faggrupper. Driftspersonalet og det merkantile personalet er viktige støttefunksjoner i skolehverdagen.  

 

Strategiske tiltak: 

 

God struktur rundt samarbeid og utvikling i profesjonsfelleskapet i faggrupper, avdelinger og hele pedagogiske personalet. Felles møteplan for ulike møter sikrer tid til både drift og pedagogisk utvikling. 

Systematisk bruk av klasseromsobservasjon for å sikre opplæring av høy kvalitet 

Satsing på tverrfaglige og utforskende undervisningsmetoder på alle trinn for å legge til rette for dybdelæring i og mellom fag og for å utvikle ferdigheter innenfor problemløsing, samarbeid og kommunikasjon 

 

Mål: Alle skal ha et trygt og godt lærings- og arbeidsmiljø, fritt for undertrykkelse, vold, hets, rasisme og diskriminering. 

 

Roald Amundsen videregående skole har en åpen, tolerant og inkluderende kultur i et positivt læringsmiljø preget av tillit, respekt og verdsetting. 

 

Strategiske tiltak: 

 

Skoleregler er gjort kjent for alle elever 

Alle ansatte er opplært i skolens handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø 

Elevrådet har inkludering som satsingsområde og planlegger og gjennomfører tiltak og aktiviteter for et godt skolemiljø på tvers av klasser, trinn og utdanningsprogram gjennom skoleåret bl.a. fadderordning, aktivitetsdag, revy og aktiviteter i frimutter 

Systematisk inkluderingstiltak i skolens kantine for å unngå at grupperinger får faste bord og at alle elever som ønsker skal kunne sitte hvor de vil 

Læringsaktiviteter og prosjekter har fokus på å trene elevene i samarbeid og bygge gode klassemiljøer og «styrke laget gjennom faget» 

Miljøarbeider er synlig i arbeidet med et trygt og godt skolemiljø 

Sosiale aktiviteter gjennomføres i løpet skoleåret hvor ledelse og lærere er involvert 

Mangfoldrådgiver 

Skolemiljøsaker undersøkes uten opphold