2.1 Hvorfor vi har en fraværsgrense
Hensikten med fraværsgrensen er å øke elevenes tilstedeværelse i undervisningen, å motivere elevene til jevn innsats, og å forhindre skulk. Denne hensikten er førende for utformingen av retningslinjene.
2.2 Hvem gjelder fraværsgrensen for
Fraværsgrensen gjelder for alle elever i videregående skole, men ikke for lærlinger, lærekandidater, voksne eller for de som tar vg3 fagopplæring i skole.
2.3 Hva fraværsgrensen gjelder
Fraværsgrensen gjelder fravær fra timer i enkeltfag. Elever som har mer enn 10,0 prosent udokumentert fravær i enkeltfag, vil som hovedregel ikke ha rett til å få halvårsvurdering med karakter ved slutten av skoleåret i et gjennomgående fag eller standpunktkarakter i faget, se opplæringsforskriften § 9-8 (lovdata.no). Eleven skal få et varsel om vedkommende står i fare for ikke å få karakter. Se opplæringsforskriften § 9-7 (lovdata.no).
Beregning av fravær skal gjøres med utgangspunkt i årstimetallet som er fastsatt i faget. Hvis det gis opplæring i flere fag samtidig, må faglærere avklare på forhånd hvilke fag fraværet vil telle inn på, og hvordan fraværet vil bli fordelt mellom fagene.
2.4 Skolens ansvar
Skolens oppgave er å bidra til at eleven kommer seg gjennom opplæringen, og skolens tiltak skal alltid være med elevens beste før øye. Skolen skal informere elever og foresatte om fylkeskommunens fraværsregler og konsekvenser av å ha udokumentert fravær ut over 10,0 prosent. Skolen skal ha rutiner for tett oppfølging av elevenes fravær og handle tidlig – i god tid før eleven overskrider fraværsgrensen. Skolen skal holde oversikt over elever som har ulike typer fravær for å sette inn forebyggende tiltak. Dette er også viktig når det gjelder dokumentert fravær med grunn nevnt i forskriften, for eksempel kronisk sykdom. Skolene må skape rutine for at fraværet til elevene oppsummeres og følges opp jevnlig.
Skolen skal sende varsel om fare for manglende halvårsvurdering med karakter ved slutten av skoleåret i et gjennomgående fag eller standpunkt straks det er klart at det er fare for bortfall av karakter, slik at eleven kan rette opp fraværet. Rektor skal fatte enkeltvedtak om ikke å gi standpunktkarakter.
2.5 Elevens ansvar
Eleven skal avtale planlagt fravær med skolen og holde skolen orientert dersom fravær oppstår. Eleven skal sørge for å levere egenmelding eller dokumentasjon etter avtale med skolen, slik at skolen blir i stand til å ivareta elevens videre opplæring på best mulig måte. Eleven skal melde inn fravær, følge med på sitt registrerte fravær, og laste opp dokumentasjon eller egenmelding i skoleadministrativt system etter fravær.
2.6 Foresattes ansvar
Når eleven er under 18 år, er det foresattes ansvar å sørge for at planlagt fravær avtales med skolen, og at skolen blir orientert dersom fravær oppstår. Foresatte kan videre dokumentere visse typer fravær (se tabell 3.2 under) og skrive egenmelding. Foresatte må bidra til at elever under 18 år som har nådd, men ikke overskredet fraværsgrensen, fremskaffer nødvendig dokumentasjon, og at dokumentasjon leveres etter avtale med skolen. Se lov om barn og foreldre – § 30 foreldreansvaret (lovdata.no). Det er likevel eleven som har ansvaret for registrering av fravær og opplasting av dokumentasjon eller egenmelding i skoleadministrativt system, også når eleven er under 18 år.