: freepik.com/Viken fylkeskommune
Samleterminalen må ligge sentrumsnært og være godt påkoblet veinettet. Hubbene kan driftes av transportaktørene selv, av kommunen eller av en nøytral tredjepart. Det kan etableres samleterminaler lokalt, mellom kommuner eller regionalt, eller en kombinasjon av disse.
Konseptet samleterminaler er nært knyttet til konseptet bærekraftige vareleveranser i kommunene.
Fornebu HUB
Pilotforsøket Fornebu HUB er Norges første samleterminal lokalisert på Fornebu i Bærum. Her samlastes varer fra flere leverandører og transportører, som så distribueres videre med nullutslippskjøretøy eller el-lastesykler. Samleterminalen driftes av transportselskapet Bytjenester AS og kan brukes av alle som skal distribuere varer i Fornebuområdet.
Pilotprosjektet startet i 2022.
Hvorfor?
Mange transportører har sine egne terminaler side om side i byområder. Konsekvensen er at det blir mange kjøretøy, lite koordinerte leveranser, lavere fyllingsgrad, økte distribusjonskostnader, mer trafikk, mer utslipp og mindre trafikksikkerhet.
Funn og erfaringer
Piloten har avdekket at det er mange barrierer i dagens lovverk, blant annet innenfor konkurranselovgivningen, statsstøttelovgivning, trafikkregler og anskaffelsesreglement for at samleterminaler skal bli lønnsomme. Det er utfordrende å få de store transportørene med for å levere varer til Fornebu HUB, fordi de har sin egen distribusjon og ikke ser gevinstene. Samleterminaler vil styrke konkurranseevnen til mindre transportører.
Gevinster
Fordeler for transportører
- redusert kjørelengde og lavere distribusjonskostnader
- mer effektiv utnyttelse av kjøretøyparken
- mulighet for bedre leveringsbetingelser til mottakere
Fordeler for virksomheter, varemottakere og lokalmiljøet
- økt forutsigbarhet i leveranser
- færre store kjøretøy og et mer trivelig lokalsamfunn
- mindre tid som går med til å ta imot varer
Foreløpige resultater
En underveisevaluering fra 2024 viste
- potensiell reduksjon i kjørte kilometer på Fornebu med opptil 63 prosent (KPMG, 2024)
- potensiell reduksjon i antall varekjøretøy med 67 prosent (KPMG, 2024)
- at Fornebu HUB har bidratt til mer effektiv og trafikksikker varelevering hos skoler,
- sykehjem og lokale næringslivsaktører, samt redusert stress i forbindelse med varemottak
- internasjonal interesse
- Hubben har blitt et forbildeprosjekt for bylogistikk i Europa, inkludert samarbeid med Horisont-prosjekter og forskningsmiljøer.
Veien videre
Pilotperioden er ferdig i 2025, og Fornebu HUB planlegges videreført på ny lokasjon basert på erfaringene fra innovasjonsprosjektet.
Kunnskapsgrunnlag samleterminaler
I dette delprosjektet brukes kunnskap fra Fornebu HUB-piloten, og arbeidet med videreføring i en oppskalert versjon, til å beskrive fremgangsmåter for å etablere samleterminaler. Det skal dokumenteres barrierer som kan oppstå underveis og hvordan disse kan løses.
Det finnes mange rapporter med teoretisk kunnskap om samleterminaler, men lite praktisk kunnskap om erfaringer fra gjennomføring og operativ drift. Hensikten med dette delprosjektet er å lage en beste praksis-modell for å etablere samleterminaler som kan gjenbrukes i andre kommuner.
Hvorfor?
Dagens situasjon innenfor logistikkterminaler er at de store transportørene har hver sin terminal med eksklusive rettigheter. At hver transportør har sin terminal i byområder er arealkrevende, og det fører også til at distribusjonen av varer blir fragmentert, lite koordinert og gir mye trafikk med mye utslipp. Videre er ofte små transportører ekskludert fra å bruke disse terminalene.
Funn og resultater
- Kommunen er en viktig premissgiver og fasilitator i etablering av samleterminaler.
- Det finnes ulike eierskapsmodeller for samleterminal, med gode eksempler fra Stockholm og Paris.
- Samarbeid med leverandører og gårdeiere er en suksessfaktor.
- Samlastingssoner kan vise seg å bli et sentralt virkemiddel for samleterminaler.
Gevinster
- åpne samleterminaler som kan brukes av alle transportører og distributører
- bidrag til effektiv varelogistikk som er mindre arealkrevende og reduserer trafikk og utslipp
- mer rettferdig konkurranse i transport- og logistikkmarkedet