Skolens pedagogiske plattform

Fra skole til arbeidsliv - kvalitet for alle hele veien.

Opplæringen på Strømmen videregående skole tar utgangspunkt i det arbeidslivet elevene våre skal utdanne seg mot. Vi skal være med å legge grunnlag for stolte praktiske og reflekterte fagfolk som kan bidra i arbeidslivet, samfunnet og sin egen hverdag.

Vi skal møte elevene med respekt og krav der vi sammen utvikler en tilpasset og helhetlig opplæring. Den skal legge grunnlag for faglig og sosial kompetanse slik at elevene kan bidra, medvirke og videreutvikle seg i arbeidslivet.

Strømmen videregående skole setter eleven i sentrum og kjennetegnes ved:

Yrkesopplæring og arbeidslivsfokus

• Helhetlig yrkesopplæring til hver enkelt elev, som gir mulighet til en god overgang mellom skole og arbeidsliv.
  • Samarbeid med arbeidslivet om relevant fagopplæring.
  • Respekt og stolthet for god yrkesutøvelse.
  • Bred rekruttering for alle kjønn i et mangfoldig kulturelt miljø.

Holdningsstyring

• Vi er opptatt av at alle elever gjennomfører opplæringen.
  • En skole med felles holdninger med støtte i grunnleggende skolekultur.
  • Elever, lærere og andre ansatte bygger gode relasjoner ved å møte hverandre med respekt, tillit og åpen dialog.
  • En skole som har bærekraft og miljø på dagordenen.

Elevsentrert opplæring

• Mestring gjennom praktisk arbeid, faglig innsikt og relevant opplæring
  • Elevmedvirkning som bidrar til:
    • felles forståelse for egen kompetanse og arbeidslivets krav, innvirkning og medansvar for opplæringsplaner, høyt engasjement og læringstrykk.
    • at vi sammen med elevene videreutvikler mulighetene og ansvar for realistiske valg og kjenne til konsekvensene av disse.
  • Lærere utvikler en tilpasset opplæring sammen med elever, samtidig som det stilles krav. Vi bruker foresatte og ressursteam som gode samarbeidspartnere i dette arbeidet.
  • En helhetlig utdanning med vekt på både faglig og sosial opplæring.
  • En inkluderende skole for elever fra ulike kulturer.

Arbeidsfellesskapet

• At opplæringen utvikles i et reflekterende arbeidsfellesskap rundt og sammen med elevene.
  • Skolens ulike profesjonsfellesskap jobber med økt læring for ansatte og elever.
  • Profesjonsfellesskapene og de ulike møtearenaer skal preges av god struktur og god kommunikasjon.