Reisebrev fra turen til Forst

Tysk-elevene fra BVS har hatt en uforglemmelig uke i Tyskland, og nye vennskapsbånd ble knyttet i Forst.

BVS
Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi reiste fra skolen mandag morgen, med taxi til Gardemoen hvor vi tok fly til Berlin. Da vi ankom Berlin tok vi buss til Forst, en tur som tok rundt to timer. Da vi kom fram til Forst ble vi mottatt av de tyske elevene utenfor skolen. Vi fikk omvisning på skolen før vi reiste hjem til familien.

Det ble nye vennskap og opplevelser for livet under dagene i Forst. BVS

Tirsdag sto vi opp tidlig og reiste på skolen. Skolen starta 07.30 og var ferdig 15.00. Vi var med på en skoledag denne tirsdagen. I første time ble vi kjent med hverandre, før flere hadde musikk. Mange av oss også var med på et biologiprosjekt. Vi ble vist rundt i byen etter skolen.

På onsdag møttes vi på skolen 08.30 og tok vi buss til en sjokoladefabrikk. Der så vi en video om historien til fabrikken, og vi fikk også lov til å designe egen sjokolade! Så reiste vi til Spreewald der skulle vi egentlig padle, men det regnet så mye at det ikke var mulig. Istedenfor reiste vi til byen Cottbus. Der gikk vi opp i et tårn, og fikk vi gå fritt rundt og se oss om.

Torsdag skulle vi på båttur. Vi møtte opp på skolen 08.45 og tok vi bussen til Senftenberger See. Der gikk vi på en båt og så kjørte vi rundt på innsjøen. Noen av oss satt inne i båten og spilte Uno. Etter båtturen hadde vi en lunsjpause, og så hadde de tyske elevene en forestilling for oss hvor vi var med og sang på to sanger. Etter dette reiste vi til havna og så oss litt rundt, og Patrik bada faktisk! På kvelden møttes alle sammen og vi spiste middag på en restaurant. Det var en veldig koselig kveld.

Avreisedagen møttes vi alle, både vi norske og de tyske vennene våre, på togstasjonen 09.15, Vi tok to tog og en t-bane før vi kom til Berlin. Da vi skulle gå på t-banen ble noen av gutta stående igjen og måtte ta neste t-bane. Vi gikk for å finne skap vi kunne legge fra oss koffertene i. Det viste seg det nesten umulig å finne oppbevaringsskap og vi brukte minst 30 minutter på dette. Med bagasje endelig innelåst fikk vi en omvisning av Berlin av de tyske elevene. Etter omvisningen var det tid for å si hadet, og dette var veldig trist for alle. Vi norske tok t-banen til en annen del av byen, hvor vi fikk litt tid for oss selv. Så var det tid for å reise til flyplassen, Vi henta koffertene, og gikk vi toget til flyplassen. Etter en tur på flyplassen i Berlin har vi forstått hvorfor den har fått mye kritikk! Alle var glede for å komme hjem, men vi savner selvfølgelige de tyske elevene.

Det ble nye vennskap og opplevelser for livet under dagene i Forst. BVS

Vi har hatt en veldig fin tur og vi har opplevd mye. Vi har opplevd mye som vi aldri hadde kommet til å få oppleve om vi ikke hadde blitt med til Forst. Noe av det kuleste var at vi fikk oppleve hverdagen til de tyske elevene, og vi at vi fikk være med på en skoledag. Dette er et veldig bra prosjekt og vi har fått venner for livet. Vi savner veldig de tyske elevene og vi gleder oss til de kommer på besøk til vinteren!

Hilsen alle elever som har vært i Forst
Tekst: Aurora Hoel og Lill Katrin Magoulas-Eide
Bilder: Elever fra Forst-gruppa

Se flere bilder fra turen her: