Tilrettelagt opplæring er et opplæringstilbud til elever som er tatt inn med vedtak om fortrinnsrett, hvor elevene er tilmeldt fra kommunen før 01. oktober. Skoletilbudet blir gitt til elever med ulike lærevansker, nedsatt funksjonsevne og diagnoser innenfor autismespektret. Det er Inntakskontoret i Viken fylkeskommune som avgjør hvilke elever som tas inn ved skolen, mens rektor avgjør organiseringen av tilbudet.
Alle elever ved avdelingen har grunnkompetanse som mål for opplæringen. Elevene får sin egen individuelle opplæringsplan (IOP) som er utarbeidet på bakgrunn av sakkyndig vurdering og enkeltvedtak om spesialundervisning. Klasser med 4-6 elever, bemannet med en lærer og en fagarbeider.
Veien videre
Etter 3 år på videregående skole søker elevene arbeid eller aktivitet i kommunen de tilhører. Skolen kan bistå i søkeprosessen ved behov.
Elever ved tilrettelagt avdelingen har mulighet til å bli lærekandidater enten i ordinære bedrifter eller ved en tilrettelagt arbeidsplass.
Bleiker videregående skole har følgende opplæringstilbud innenfor tilrettelagt opplæring:
Innsøkning 4'er-gruppe
Innsøkning programområde |
Teknologi og industrifag |
Service, samferdsel og reiseliv |
Helse og oppvekstfag |
Informasjonsteknologi og medieproduksjon |
Mål for opplæringen
Elevene skal kvalifiseres for tilrettelagt arbeid, og for å fungere best mulig, og mest mulig selvstendige i sitt daglige liv.
Innhold i opplæringen:
Programfag: 561 årstimer
Livsmestring og sosial kompetanse: 140 årstimer
Alle klassene har i tillegg følgende fellesfag:
Fag | årstimer |
Norsk | 56 |
Engelsk | 56 |
Samfunnsfag | 56 |
Matematikk | 56 |
kroppsøving | 56 |
Innsøkning 2'er-gruppe
Klasser med 2-3 elever, bemannet med lærere, vernepleier, fagarbeider (1:1 dekning).
Mål for opplæringen
Elevene skal kvalifiseres for dagtilbud, og for å fungere best mulig, og mest mulig selvstendige i sitt daglige liv.
Innhold i opplæringen
Programfag: 981 årstimer med vekt på kommunikasjon, samhandling, selvstendighet, fysisk aktivitet, deltakelse og livsmestring.
Innsøking programområde |
Idrettsfag |
Vi har særlig kompetanse på undervisning av elever med autismespekterforstyrrelser/ utviklingshemming og elever med multifunksjonshemming, samt ASK og atferd som utfordrer.