Fordypningsoppgaven

Bilde fordypningsoppgave - Klikk for stort bildeFordypningsoppgaven Hanne Lindblad  

Fordypningsoppgaven i Norsk, eller særemne som den også blir kalt, blir av mange ansett for å være den største litterære oppgaven på vgs. Her finner du kilder og tips!

 Oppsett av oppgaven

NB! Om dere må logge inn på BS Film & Bok, BS serier og krimhelter, ta kontakt på biblioteket! 

Oppgaven skal inneholde:

  • En innholdsfortegnelse som viser hvordan stoffet er organisert. Alle kapitteloverskrifter skal komme frem i innholdsfortegnelsen. Er kapitlene nummerert, skal numrene være med i innholdsfortegnelsen.
  • En innledning: Innledningen forteller hva du skal skrive om og hvordan du organiserer stoffet. Den viktigste delen av innledninga er presentasjon av problemstillinga. Denne kan enten være formulert som et spørsmål, en påstand eller et formål. Problemstillingen hjelper deg å avgrense teksten og se hva som er sentralt. Den gjør det lettere å disponere oppgaven og trekke konklusjon.
  • En hoveddel: Hoveddelen skal ha en klar struktur. Den skal være delt inn i avsnitt og kapitler. Nye avsnitt uten overskrifter markeres enten med innrykk eller med dobbel linjeskift. Nye kapitler skal ha egne overskrifter, og det skal være god flyt mellom kapitlene. I hoveddelen gjør du det du sier at du skal gjøre i innledninga. Hoveddelen er den største delen av oppgaven.
  • En konklusjon som avrunder oppgaven. I konklusjonen presenterer du resultatet av undersøkelsen, det du har funnet ut. Det skal gå en ”rød tråd” gjennom oppgaven, det skal være en klar sammenheng mellom innledning, hoveddel og konklusjon.
  • En litteraturliste som viser hvilke verk du har brukt i oppgaven. Av litteraturlisten vil en kunne lese hvor faglig oppdatert du har vært, samtidig som den gir leseren ideer til videre lesning. Ikke henvis til noe du ikke har lest.
  • Vedlegg brukes ikke i litterære oppgaver. For språklige oppgaver forholder det seg ofte annerledes. Som vedlegg legges materiale man selv har samlet inn, eller skjemaer man har benyttet til oppgaven. Vedleggene fungerer som dokumentasjon eller supplement til oppgaven. Vedlegg som ikke er nevnt i teksten, behøver man ikke legge ved. Er det mange vedlegg, bør de nummereres.

(Senja vgs, 2011)