Ibsenprosjekt

I høst har 3STD jobbet med en fordypningsoppgave om Ibsen og noen av hans verk. 

Klassen har delt seg i tre og lest Peer Gynt, Hedda Gabler og Gjengangere. Deretter har de i par skrevet en fagartikkel der de drøfter og aktualiserer Ibsens tematikk. I fem uker har de undersøkt, tolket, vurdert og diskutert. Elevene har selv lagt premissene for hva de har villet fordype seg i. 

Hvordan kan man for eksempel tolke Peer Gynt gjennom soldaten som kapper av seg fingeren? Er den kjente løkscenen det som avslutter Peer Gynts jakt på sin egen identitet? Hvorfor er Hedda Gabler så sykelig opphengt i å ha makt? Og hvorfor tar hun egentlig sitt eget liv? Burde Gjengangere plasseres i den litterære tradisjonen kritisk realisme, eller burde den egentlig høre til i naturalismen? Hva kritiserte egentlig Ibsen? Og hvordan kan vi se Peer Gynts evne til å gå utenom det vanskelige og ubehagelige, i dagens ungdom? 

Vi avsluttet prosjektet med et besøk til Ibsenmuseet i Oslo, og fikk se leiligheten han bodde i de siste ti årene av sitt liv, og ble - om mulig - enda bedre kjent med verkene hans. 

Takk til Ibsenmuseet for en kjempefin omvisning! 

IBSEN Museum & Teater (ibsenmt.no)