Redaksjonelt arbeid på Vg2

Vg2 jobber med et tverrfaglig ukesprosjekt om demokrati og medborgerskap.

Elevene i 2STD tar arbeidet seriøst og har opprettet en redaksjonell desk i klasserommet. - Klikk for stort bildeElevene i 2STD tar arbeidet seriøst og har opprettet en redaksjonell desk i klasserommet. Even Ottersland

Spør du dagens unge om nyheter og journalistikk, kan du få ganske sprikende svar. Noen oppdaterer seg på nyheter daglig, mens andre følger ikke med i det hele tatt. 

På Frogn Vgs slår vi denne uken et slag for den uavhengige journalistikken! Få elever vet hva det innebærer å være journalist, hvilke metoder en journalist bruker og hvor utrolig viktig journalistikken er for samfunnet vårt. 

Det å være journalist i dag er ganske annerledes enn det var før sosiale medier tok over rollen som gratisleverandør av nyhetsstoff. Uavhengig journalistikk er i fare på grunn av nedbemanning i mange redaksjoner og presset fra en voksende kommunikasjonsbransje. 

I Norge har vi en fri og uavhengig presse. Ytrings- og pressefrihet er en forutsetning for demokratiet og er nedfelt i Grunnloven. Nyhetsmediene er viktige og nyttige for samfunnet vårt. En fri presse er blant de viktigste institusjonene i vårt demokratiske samfunn. Gode forhold for pressen og beskyttelse av journalister som utfører samfunnsoppdraget sitt, sikrer et levende demokrati. 

I mange land i verden er pressefriheten i fare eller i en alvorlig situasjon. Når pressefriheten undergraves, er det et tegn på at demokratiet svekkes. I land med totalitære regimer er sensur eller offentlig forhåndskontroll av ytringer en del av styresettet. I land som for eksempel Russland kan det få store konsekvenser hvis regimekritiske saker blir publisert. Journalister blir straffet for å drive med kritisk journalistikk. Det internasjonale samfunnet står overfor flere kriser. Spredning av desinformasjon og hatytringer, både «online» og «offline», med alvorlig innvirkning på institusjonene som underbygger demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene, er et økende problem som vi også merker i Norge. Vi må ikke ta sannheten for gitt!

Vg2-elevene skriver for en nettavis. Hver klasse har en redaksjon som sørger for å få inn saker til nettavisa. På slutten av uka blir det kåring av beste klasse og beste elev i forhold til produksjon av redaksjonelt innhold.