Stall og ridehus

Hestefaget på Hvam begynte på Vesle-Hvam med stall til 6 hester- vi startet opp i 1999. Dagens stall kom i 2001 og har plass til alle våre 12 skolehester. Stall er luftig med god plass til hestene og inneholder skrittemaskin med plass til 6 hester, og  et veldig hyggelig utstyrsrom med langbord i midten. Her samles elever og lærere før timen og planlegger dagens undervisning sammen. Ukentlig er stallen befolket av fagarbeider, lærling, ca. 7 lærere og 100 elever som har stallen som undervisningsarena. Elevene deles i små partier for undervisning og det legges vekt på at hestene har en variert hverdag.

Utenfor stallen har vi store luftegårder -drenert og gruset opp hvor hestene står sammen i grupper og har hver sin fôringskasse - bygget av elever. Rett ved stallen har vi ute ridebane og med kort vei til skog og mark har vi et område tilrettelagt for feltritt.

Vårt ridehus ble tatt i bruk i 2014. Huset er isolert, har internasjonale mål (20 x 60 m) og Dry Ecotrack bunn.

Mange lurer på om de kan ha med sin egen hest. Vi har dessverre ikke kapasitet til å huse flere hester enn skolens egne.

Våre hester

Ane Cecilie Munkeby