Lillestortinget – læring om demokrati i praksis

Lillestortinget er et politisk rollespill på Lillestrøm videregående skole som involverer elever på tvers av både utdanningsprogram og trinn. 

Dette tverrfaglige prosjektet så dagens lys i 2014, og har blitt gjennomført hvert år siden (bortsett fra i 2020). Elevene jobber med prosjektet gjennom høsten og vinteren, og det hele avsluttes med et todagers rollespill i mars. Der skal elevene simulere typiske dager på Stortinget med blant annet tronlederdebatt, spørretime og plenumsdebatt. Elevene får praktisk erfaring fra komite- og partiarbeid, og de skal innom blant annet planlegging, organisering og debattering, noe de vil få god nytte av resten av livet. 

Formålet med rollespillet er å gi elevene større kunnskap om demokratiet i Norge, og gi de et innblikk i det politiske systemet og hvordan man jobber på Stortinget. 

De ulike temaene fra prosjektet brukes inn i skolefagene, og gir elevene mulighet til å reflektere over sammenhengene i samfunnet vi lever i. Elevene vil kjenne på både mestring og utfordringer underveis i prosjektet, og de må bli kjent med, og jobbe sammen med, elever fra andre klasser og utdanningsprogram. 

Deltakerne i Lillestortinget er alle elever på vg1 studiespesialisering, og vg2 elevene på medier og kommunikasjon og musikk, dans og drama. I løpet av prosjektperioden blir også elever fra andre trinn og fag involvert i prosjektet på ulike måter.

Tildeling av roller

Det er mange forskjellige roller i prosjektet som alle skal dekkes av elevene, blant annet journalister, rådgivere, programledere, partimedlemmer og presidentskap. De mest synlige lederrollene, som for eksempel partiledere, må elevene søke på, og dermed gå gjennom en intervjuprosess. Er det mange søkere til rollene som partileder blir det valgkamp før partiene kan konstituere sin partileder. De resterende rollegruppene blir fordelt på elevene etter ønske og behov. I desember holdes kickoff for Lillestortinget, hvor skoleårets presidentskap, regjering og partiledere blir presentert for skolens elever og ansatte. 

Læringsprosess

Gjennom hele prosjektperioden foregår en systematisk læringsprosess for elevene. De skal gjennom ulike delprosjekter som alle leder opp til det store rollespillet i mars. Noen av delprosjektene er listet opp her:

  • Arbeidsmøter i rollegruppene
  • Partimøter
  • Opplæring i de ulike rollene
  • Veiledning av partiledere og andre lederroller
  • Debattkurs
  • “Ombestem meg!” (skolens elever får mulighet til å drøfte bestemte påstander med partiledere og programledere, hvor målet er å få de til å ombestemme seg)
  • Valg av temaer til debattdag og debatteringer under Lillestortinget
  • Konkurranser
  • Debattdag og dueller
  • Besøk på Stortinget og/eller besøk av politikere på skolen 

Mediedekning

Elevene på medier og kommunikasjon (vg2) har ansvar for mediedekningen under Lillestortinget, og kjører både blogg og tv-sendinger. Bloggen følger forberedelsene gjennom hele prosjektperioden, og presenterer også intervjuer med regjeringen og partiene. Tv-teamet produserer egne sendinger av partidueller mellom partilederne, og har direktesending fra debattdagen og selve Lillestortingsdagene. Bidraget fra MK med tv-sendinger og blogg gjør at alle utenfor skolen kan følge med på Lillestortinget. 

Les mer om Lillestortinget 2024/2025 her