Skolens pedagogiske plattform

Lillestrøm videregående skoles visjon er å fremstå slik

Lillestrøm videregående skole er en tradisjonsrik skole som utvikler hele mennesket i et samfunnsorientert og internasjonalt felleskap. Den kjennetegnes av kunnskapsrike lærere og elever med høye ambisjoner. Her møtes elevene med respekt og omsorg, og det er stor takhøyde for å være seg selv. Vi bidrar til engasjerte, selvstendige og reflekterte elever gjennom et sterkt faglig fokus og et trygt og inkluderende læringsmiljø slik at elevene blir rustet til et samfunn i utvikling.

Skolens overordnede mål

  • Være en skole i utvikling, der alle lærer av hverandre ​
  • Være en skole som utvikler hele mennesket, elevenes sosiale og kognitive ferdigheter, toleranse og internasjonale forståelse​
  • Være en skole der elevene tilegner seg gode fagkunnskaper og et solid fundament for videre læring​
  • Være blant de beste skolene innen våre utdanningsprogram 

Eleven i sentrum

Alle elever har sin egenverdi som ligger i bunnen for hvordan vi forholder oss til den enkelte elev, uavhengig av faglige prestasjoner. Vi ser hver enkelt elev, og vi bestreber oss på at alle elever skal oppleve mestring hver dag.

  • Alle elever opplever god faglig, sosial og personlig utvikling
  • Alle elever opplever krav om medvirkning og egenvurdering i læringsprosessen
  • Alle elever deltar aktivt og ansvarsfullt i skoledemokratiet
  • Alle elever deltar aktivt i et godt skole-hjem-samarbeid

Pedagogikken

Ved Lillestrøm videregående skole er læreren formidler, veileder og inspirator. Læreren legger til rette for læring for den enkelte elev gjennom bruk av ulike opplæringsmetoder og læringsstrategier og har fokus på læringsmål og god vurdering for læring.

  • Læreren er, som leder, tydelig i sin kommunikasjon
  • Læreren utfordrer eleven ved å legge til rette for læring
  • Læreren behersker digitale verktøy i sin undervisning
  • Læreren samarbeider aktivt med kollegene
  • Læreren samarbeider aktivt med elevens foresatte

Organisering

Skolen legger til rette for opplæringssituasjonen for den enkelte elev gjennom å tilby god undervisning og godt læringsmiljø. Det settes av tid til organisering av pedagogisk personale i refleksjonsgrupper og faggrupper. Driftspersonalet og det merkantile personalet er viktige støttefunksjoner i skolehverdagen.