Ressursgruppe for minoritetsspråklige elever - RESMIN

RESMIN-gruppa (Ressursgruppe for minoritetsspråklige elever) arbeider for å styrke tilbudet til elever med minoritetsspråklig bakgrunn. Gruppen har bred erfaring på feltet, og brenner for at det utformes et godt tilbud for disse elevene. Ressursgruppen ønsker å bringe frem i lyset at flerspråklighet er en ressurs som kan bidra positivt både i undervisningen og videre ut i arbeidslivet.

Gruppen er i hovedsak en ressurs for ansatte som har elever med minoritetsspråklig bakgrunn, og gruppen tar imot ønsker rundt kompetanseheving, arrangerer seminarer og erfaringsutveksling og videreformidler ønsker og problemstillinger fra pedagogisk personale gjennom samarbeid med ledelsen.

RESMIN retter seg også både mot elever som har kort botid i Norge, samt to- eller flerspråklige elever. Ved å legge til rette for erfaringsutveksling og deling av ressurser for lærere på tvers av trinn og studieretninger, kan de som underviser elever med minoritetsspråklig bakgrunn samarbeide om tilrettelagt undervisning for denne elevgruppen. Seminarer arrangert av gruppen samt eksterne aktører bidrar til kompetanseheving på de områdene som er ønsket av det pedagogiske personalet på skolen.

Medlemmer i gruppen har blant annet utarbeidet en matteordbok med ordforklaringer og billedlige eksempler på ord og uttrykk som kan bidra til å øke læringsutbyttet hos elevene. Denne har vært godt mottatt av både elever og lærere, og kan bidra til mindre språklige barrierer i faget. Det er også planlagt en liknende ordbok innenfor naturfag.

Ulike begivenheter som setter søkelys på flerspråklighet, for eksempel Morsmålsdagen, er også noe RESMIN markerer for alle skolens elever og ansatte.

Bilde av materiell fra Morsmålsdagen - Klikk for stort bilde

Materiell fra Morsmålsdagen - Klikk for stort bilde