Illustrasjonsbilde
Trine Sirnes
Elevundersøkelsen 2023 viste nylig at Akershus fylke lå på «mobbetoppen» i Norge.
Tallene viste at hele 7,5 prosent av elever i vg1 i Akershus opplevde å bli mobbet. Til sammenligning rapportere 4,4 prosent av elevene i Viken at de ble mobbet i 2022.
Fylkesråd Lise Hagen Rebbestad (H)
CF Wesenberg
– Vi har en nulltoleranse for mobbing i Akershusskolen, og dette er ikke tall vi kan tillate. Det er viktig at vi tar disse tallene på alvor, og gjør det vi kan for at skolene våre skal være i stand til å håndtere mobbingen, sier fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad (H).
Fylkesrådets mål for skolepolitikken er at: Akershus skal ha den beste skolen i landet, der flere gjennomfører og består, og der drømmer blir realisert.
– Om du ikke har det bra, lærer du heller ingenting. Læring og trivsel henger nøye sammen. Dessuten har alle elever rett på et trygt og godt skolemiljø. Da er det viktig at skolene har de verktøyene de trenger, sier Rebbestad.
Dette er deler av verktøykassen som skal tilbys skolene:
- Kursing av lærere og andre som jobber med elevene.
- Mulighet for å flytte mobber til en annen skole.
- Utforme egne undersøkelser for Akershusskolen.
- Involvere elevene i arbeidet med resultater fra undersøkelsene.
- Mer foreldreinvolvering, også i de videregående skolene.
- Lærere skal spise og oppholde seg med elevene oftere.
Verktøykasse for alle skolene
Elevundersøkelsen viste også at situasjonen er forskjellig på de ulike skolene og utdanningsprogrammene når det gjelder mobbing. Det har derfor vært viktig for fylkesrådet å utvikle en verktøykasse som vil passe inn på alle fylkeskommunens videregående skoler og utdanningsprogram.
– Verktøykassen skal skjerpe arbeid fylkeskommunen som skoleeier gjør for å fjerne mobbingen i skolene. Skolene kan ta i bruk verktøykassen, og rektorer på hver enkelt skole iverksetter tiltak. Fylkeskommunen vil bistå i oppfølgingen av disse, forsikrer fylkesråden.
Innsats har gitt resultater
Elevundersøkelsen 2023 viste også at 5,2 prosent av elevene i vg3 oppga at de ble mobbet. Det er 2,3 prosent lavere enn for elevene i vg1.
– Det viser at det gjøres mye godt arbeid på skolene når det gjelder mobbing også i dag. Det er viktig at vi fortsetter med arbeidet som fungerer godt, understreker fylkesråden.
Ny inntaksordning
Fylkestinget i Akershus har vedtatt en ny inntaksordning. Skolekullet 2024–25 vil bli det første kullet på flere år som har fritt skolevalg som sin inntaksordning når de skal velge skole.
– Fritt skolevalg er ikke et tiltak direkte mot mobbing, men det gir elevene frihet til å velge seg bort fra sin nærmeste skole og de miljøene eleven har vært en del av på barneskolen, dersom eleven ønsker det. Og det kan ha en positiv effekt på mobbing, sier fylkesråden.
Fylkestinget i Akershus skal behandle en sak om mobbing i Akershusskolen senere i år.
- Utdanningsdirektoratet har laget anbefalinger knyttet til bruk av mobiltelefoner i skolen (udir.no). Vi oppfordrer til å vurdere lokalt på den enkelte skole hvordan anbefalingene følges opp. Læreren skal selv bestemme bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen.
- Kursing av laget rundt eleven knyttet til mobbing og krenkelser.
- Fortsatt oppfølging etter ReFlex, samt rutiner, retningslinjer og maler som forenkler håndteringen på skolene.
- Tett oppfølging av krevende mobbesaker jf. gjeldende lovverk, blant annet med tanke på skolebytte.
- Mobbing og krenkelser som et viktig tema i skoleeiers oppfølging med skolene.
- Gjennomføre supplerende undersøkelser om mobbing og krenkelser etter behovene til den enkelte skole.
- Elevene våre skal involveres i bearbeiding av resultater fra undersøkelser når det foreligger.
- Styrke innsatsen i overgang fra ungdomsskole til videregående jf. ny opplæringslov.
- Sikre et jevnlig og strukturert foreldresamarbeid på alle skoler og trinn.
- At den enkelte skole vurderer hva som skal til for ha et tilstrekkelig lag rundt eleven, bl.a. i form av miljøarbeidere.
- Skolene sørger for at det er god dekning av voksenpersoner i elevmiljøet, for eksempel i kantine i lunsjen og fellesareal.
- Det oppfordres til arbeid med ressurser knyttet til sosiale medier.
- Ha strukturerte oppstartsuker med vekt på elevens læringsmiljø.
- Bruke skolenes profesjonsfellesskap for å jobbe med læringskulturen på skolen.
- Jevnlig gjennomgang av skolereglene/ordensreglement sammen med elevene.
- Bruke fylkeskommunens skolemiljø-team som en målrettet støttefunksjon for skolenes arbeid med mobbing og krenkelser.
Les mer
Saken ble først publisert på Akershus fylkeskommunes nettsider 21. februar 2024.