Elevråd og allmøte

Elevråd og allmøter kan uttale seg og gi råd i alle saker som gjelder skolen, og skal blant annet arbeide for læringsmiljøet, arbeidsforholdene og velferdsinteressene til elevene. Elevrådet skal tale elevenes sak og ta opp aktuelle saker med lærerne og ledelsen på skolen.

Bilde av elevrådsstyret - Klikk for stort bildeElevrådsstyret Aina Friling

Elevrådet

• Elevrådet skal være sammensatt av minst ett medlem for hver tjuende elev.
  • Allmøte er et forum for medbestemmelse for alle elever ved skolen. Elevrådet er bundet av vedtak i allmøtet.

I elevrådet sitter tillitselevene fra hver klasse.

Elevrådsstyret består av et utvalg av medlemmene i elevrådet.

Elevrådet er fellesorgan for skolens elever og rådgivende organ for skoleutvalg og rektor. Det skal ta seg av oppgaver i forbindelse med elevenes arbeidsforhold og velferdsinteresser og hjelpe til med å skape gode forhold og trivsel i skolen.

I samarbeid med elevtjenesten og skolens ledelse legger elevrådet forholdene til rette for tiltak for å styrke samhold, trivsel og trygghet for alle elever. Samarbeidet skal sikre ivaretakelse av elevenes rettigheter.

Skolens elevråd er medlem av Elevorganisasjonen (EO), som holder kurs og støtter elevrådet med midler til ulike aktiviteter. Representanter fra elevrådet deltar på Elevtinget til Elevorganisasjonen en gang i året.

Les mer hos elevorganisasjonen.

Tillitseleven

I starten av skoleåret velger hver klasse en tillitselev.

Tillitseleven representerer klassen i elevrådet, og i saker som klassen vil ta opp med lærere eller med ledelsen på skolen. Han/hun har også ansvar for klassens time i samarbeid med kontaktlærer. Tillitseleven plikter å møte på alle elevrådsmøter. Dato for elevrådsmøter finner du i skolens kalender. Innkalling til elevrådsmøtene publiseres på nettsiden 10 dager i forkant av hvert elevrådsmøte.

I oppstarten av skoleåret får alle tillitselevene kurs i å drive med elevrådsarbeid.

Elevrådsstyret 23/24

• Matilde Ramstad Nygård (leder)
  • Goran Garic (nestleder)
  • Hauk Meier
  • Omer Kovacevic
  • Millie Kjellin-Smith
  • Linnea Greiner
  • Malin Krohn
  • Weronika Nowak

Se alle saker og referater fra elevråd og allmøte

Har du noe du vil ta opp? Kontakt elevrådsleder Matilde Ramstad Nygård.