- Nummer: 18/25
- Dato innsendt: 07.03.2025
- Dato besvart: 13.03.2025
Vi er gjort kjent med at det skal anskaffes et større antall kinesiskproduserte busser til Ruters område. Blant annet ca. 150 kinesiske busser fra hhv. Yutong og BYD til anbudet i Follo som har oppstart nå til sommeren.
Ved forrige bussanskaffelse ble kinesiske busser valgt bort fordi det var betydelige utfordringer med underleverandøren, blant annet at det var vanskelig å kontrollere om bussprodusenten bruker tvangsarbeid i produksjonen eller ikke.
Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036 løfter også frem de sikkerhetspolitiske utfordringene med Kina: “Kina søker å kontrollere strategisk infrastruktur, ressurser og verdikjeder, og utgjør i økende grad en systemisk sikkerhetsutfordring for Norge og Europa.”
Kollektivtransport er en viktig del av fylkets beredskap. I teorien kan man risikere at disse bussene kan inneholde teknologiske løsninger som åpner for fjernovervåkning eller informasjonsinnhenting, eller at de for eksempel kan deaktiveres eller på annen måte fjernsaboteres i tilfelle en konflikt der Kina har interesser.
Aktsomhetsvurderinger ivaretas gjennom eierstyring. Det er rimelig å spørre om hvilke vurderinger som er gjort her og om krav til aktsomhetsvurdering i Ruter er ivaretatt.
Våre naboland er aktive i å navigere slike problemstillinger. Västtrafik PTA i Gøteborg (tilsvarende Ruter), har oppdatert sine anbudskrav for kommende offentlige anbud: “Beställaren kommer inte godkänna fordon som är tillverkade i Kina. Det är på grund av situationen och lagstiftningen i Kina inte möjligt att genomföra transparenta, oberoende revisioner av fordon tillverkade i Kina och de kan därför inte godkännas av Beställaren.”
Hvor trygg er fylkesrådet på at menneskerettighetene blir ivaretatt i dette innkjøpet, og hvor trygg er fylkesrådet på at det ikke forløper noen risiko for overvåkning/ informasjonsinnhenting, mulighet for sabotasje eller annen sikkerhetspolitisk risiko ved dette innkjøpet?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Når det gjelder ivaretagelse av menneskerettighetene ved en anskaffelse pålegger åpenhetsloven virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for å stanse, forebygge og begrense negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I aktsomhetsvurderingene som er gjort vedrørende bussleveranser til kontrakten i Follo ble det ikke avdekket alvorlige brudd knyttet til tvangsarbeid, fagorganisering, barnearbeid og diskriminering. Det ble avdekket brudd knyttet til overtidsregelverket, og dette følges opp av Connect Bus. Connect Bus er medlem i Etisk Handel Norge, og bruker dem i dette arbeidet.
Angående de sikkerhetspolitiske dimensjoner så er ikke Ruter og Ruters tjenester omfattet av sikkerhetsloven, men Ruter følger særskilte retningslinjer som Samferdselsdepartementet har utformet for virksomheter som ikke foretar sikkerhetsgraderte anskaffelser. Retningslinjene foreskriver at dersom en økonomisk aktivitet tilknyttet risiko-land blir vurdert til å utgjøre «en ikke ubetydelig risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser kan bli truet» så skal Samferdselsdepartementet varsles. Ruter varslet Samferdselsdepartementet i forbindelse med Follo-anbudet.
En enkelt anskaffelse i seg selv medfører liten sannsynlighet for risiko. I et brev til Skyss skriver Norsk sikkerhetsmyndighet, NSM, følgende vedrørende Skyss sin anskaffelse av kinesiske busser:
«Over tid kan det forekomme høy konsentrasjon av produkter fra et fåtall leverandører eller samme opphavsland. En slik høy konsentrasjon kan medføre en risiko for sikkerhetstruende virksomhet mot skjermingsverdige verdier. Risiko kan reduseres ved å unngå en unødvendig høy konsentrasjon av leveranser fra samme produsent og samme land.»
Ruter er bevisst den tilspissede sikkerhetssituasjonen, og nye anskaffelser blir sett i lys av de aktuelle trusselvurderingene, i tråd med retningslinjer fra departementet. Ruter har videre jevnlig dialog med relevante myndigheter som NSM, Forsvaret, Samferdsels-departementet og politiet.