Nye og nyttige verktøy for deg som jobber med yrkesfag

Finn lærebedrift relanseres i dag på Utdanning.no. Her ser du mulige lærebedrifter og ledige læreplasser i hele Norge. Verktøyet oppdateres hver natt med data fra blant annet Vigo, Brønnøysundregistrene og Navs Arbeidsgiver- og arbeidstakerregister.

Finn lærebedrift alle søke opp både godkjente og potensielle lærebedrifter i alle bransjer, enten du er elev, yrkesfaglærer eller veileder. Som elev er det enkelt å selv søke opp og finne ledige læreplasser i fag der du bor. Yrkesfaglærere kan bruke verktøyet til kartlegging av lokalt arbeidsliv i arbeidet med formidling til læreplass. Verktøyet er også nyttig for "læreplassjegere" eller opplæringskontor som ønsker å rekruttere nye lærebedrifter.

Finn lærebedrift kan bidra til at arbeidet med å rekruttere lærebedrifter og skaffe nye læreplasser blir enklere. I tillegg tilbys kartleggingsverktøyet Lærlinger i Norge med oversikt over hvilke kommuner, fylker og næringer som har færrest og flest lærlinger, sett opp mot mulighetene i arbeidsmarkedet.

Yrkesfaghåndboka

Yrkesfaghåndboka er et nytt verktøy på Utdanning.no for yrkesfagelever, lærlinger i bedrift og de som vurderer å velge yrkesfag. Her finner du informasjon om arbeidstakerrollen, yrkesorientering, jobbintervjutrening og mer. I Yrkesfaghåndboka finner du også Jobbkartet der du kan se hvor mange som jobber i et yrke i ulike deler av landet. Tjenesten gir detaljert oversikt over utviklingen på arbeidsmarkedet for 300 ulike yrker. Yrkesfaghåndboka viser deg også karrieremuligheter innenfor de ulike utdanningsprogrammene, og hvilke utdanningsmuligheter som finnes i forskjellige deler av landet. Dette finner du i Dine muligheter med yrkesfag.

Tjenestene er utviklet i samarbeid mellom Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og Utdanningsdirektoratet.

Les mer på udir.no