Pedagogisk profil

Målet er at barn og unge med epilepsi skal ha et likeverdig opplæringstilbud. Tilpassede læringsforventninger må knyttes sammen med kunnskap om epilepsi.

Solberg skole

• tilrettelegger undervisningen i samråd med foresatte og hjemskole
  • gjør løpende observasjon gjennom skoledagen
  • jobber tett med sykehusets tverrfaglige team

Epilepsi kan påvirke elevenes skolehverdag og læreforutsetninger på ulike måter:

• behov for re-orientering etter anfall
  • variabel dagsform
  • ulik tilgang på egne ferdigheter
  • stressensitivitet
  • kan påvirke hukommelse, utholdenhet og oppmerksomhet
  • kan utfordre motivasjon og selvtillit

Et tilpasset og godt skoletilbud vil være avgjørende for mestring av skolehverdagen og for fullføring av skoleløpet.

Tidlig innsats og overganger – i hele skoleløpet

Ved epilepsidebut er det viktig å være observant på endringer i læringsutviklingen. Kompetanseoverføring må sikres ved overganger i skoleløpet. God rådgiving før valg til videregående opplæring er sentralt for økt gjennomføring.

Elevenes arbeidsmiljø

Barn og unge med epilepsi kan møte store utfordringer sosialt og faglig. Solberg skole vil at elevene skal oppleve trygghet, mestring og trivsel.