Veien til et bærekraftig Viken - regional planstrategi 2020-2024
-
1
Forord og innledning
-
2
Kunnskapsbasert planlegging
-
3
Hva forventes av Viken?
-
3.1
Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging
-
3.2
FNs bærekraftsmål
-
4
Hvordan jobber vi for å nå bærekraftsmålene?
-
4.1
Seks innsatsområder for bærekraft
-
4.2
Fire virkemiddelkategorier for å jobbe med de seks innsatsområdene
-
4.3
Samarbeid på tvers av fylkesgrenser
-
4.4
God medvirkning
-
4.5
Covid-19
-
5
Vi er Viken
-
5.1
Regionale utviklingstrekk
-
6
Slik leser du målstrukturen
-
7
Langsiktige utviklingsmål for Viken
-
7.1
Natur, klima og planetens tålegrense
-
7.2
God livskvalitet og like muligheter
-
7.3
Grønn og rettferdig verdiskaping
-
7.4
Omstilling og tillit
-
7.5
Sammen skaper vi Viken
-
8
Seks innsatsområder for bærekraftig utvikling
-
8.1
Innsatsområde 1: Livskvalitet, velferd og like muligheter
-
8.1.1
Mål for innsatsområdet:
-
8.1.2
Utfordringer og muligheter:
-
8.1.3
Samhandling og virkemidler, innsatsområde 1:
-
8.2
Innsatsområde 2: Bærekraftig og rettferdigøkonomisk system
-
8.2.1
Mål for innsatsområdet
-
8.2.2
Utfordringer og muligheter
-
8.2.3
Samhandling og virkemidler, innsatsområde 2:
-
8.3
Innsatsområde 3: Bærekraftig arealbruk, matproduksjon og ernæring
-
8.3.1
Mål for innsatsområdet
-
8.3.2
Utfordringer og muligheter:
-
8.3.3
Samhandling og virkemidler innsatsområde 3:
-
8.4
Innsatsområde 4: Redusert klimagassutslipp og energiomlegging
-
8.4.1
Mål for innsatsområdet:
-
8.4.2
Utfordringer og muligheter:
-
8.4.3
Samhandling og virkemidler, innsatsområde 4:
-
8.5
Innsatsområde 5: Helhetlig by- og stedsutvikling
-
8.5.1
Mål for innsatsområdet:
-
8.5.2
Utfordringer og muligheter:
-
8.5.3
Samhandling og virkemidler, innsatsområde 5:
-
8.6
Innsatsområde 6: Miljø, økosystem og biologisk mangfold
-
8.6.1
Mål for innsatsområdet:
-
8.6.2
Utfordringer og muligheter:
-
8.6.3
Samhandling og virkemidler, innsatsområde 6:
-
9
Planbehov
-
9.1
Prinsipper for plansystemet
-
9.2
Tverrgående temaer
-
9.3
Valg av planer
-
9.4
Regionalt planarbeid
-
9.5
Planbehov i perioden
-
9.5.1
Regional plan for økt livskvalitet, deltakelse og likeverd
-
9.5.2
Regional plan for kompetanse og verdiskaping
-
9.5.3
Regional plan for areal og mobilitet
-
9.6
Oversikt eksisterende versus nye planer
-
9.7
Fylkesrådets prioriterte temaer
-
9.8
Plan- og styringssystem for Viken fylkeskommune
-
10
Planvirkemidler
-
11
Begrepsliste – Regional planstrategi for Viken
9 Planbehov
Del 3: Et av flere innspillsmøter med representanter fra kommunene i Viken, vinteren 2020.
Jørn Haabeth/Viken fylkeskommune
Samfunnsutfordringer er komplekse, og løsningene på disse finner vi bare dersom vi jobber helhetlig på tvers av sektorer med ulike aktører. Det må også plansystemet, som skal operasjonalisere målene i regional planstrategi, gjenspeile. Ovenfor har vi beskrevet mål og innsatsområder. Plansystemet skal hjelpe oss å nå målene.
Figur 9. Her ser vi plansystemet og de tre tverrgående temaene klima og miljø, folkehelse og samarbeid.
Viken fylkeskommune
9.1 Prinsipper for plansystemet
Følgende prinsipper ligger til grunn for plansystemet i Viken:
- Plansystemet skal legge FNs bærekraftsmål til grunn og ha tydelig kobling til langsiktige utviklingsmål og mål for innsatsområdene.
- Plansystemet skal fremme et helhetlig perspektiv, herunder tverrfaglighet og samhandling mellom og på tvers av fagområder, forvaltningsnivåer og interesser.
- Regional planlegging skal være kunnskapsbasert.
- Plansystemet skal være partnerskapsbasert.
- Plansystemet skal ta hensyn til regionale forskjeller og fortrinn.
- Universell utforming skal ligge til grunn for regional planlegging i Viken.
9.2 Tverrgående temaer
Tre tverrgående temaer i Regional planstrategi: Klima og miljø, folkehelse og samarbeid.
Viken fylkeskommune
Noen temaer er så viktige at de må veie tungt i alt utviklingsarbeid som følger av regional planstrategi. Klima og miljø, folkehelse og samarbeid er tverrgående temaer som skal inkluderes i alle de regionale planene. Det må gjøres allerede ved oppstart av arbeid med regionale planer, og vil sikre at vi jobber helhetlig og tverrfaglig med disse temaene.
9.2.1. Klima og miljø
Planetens tålegrense skal være førende for all aktivitet i Viken, og hensynet til klima og miljø skal være en gjennomgående prioritet. Det betyr at vi i alle regionale planer må vurdere hvordan klimagassutslipp kan reduseres og sårbare naturmiljøer kan sikres, og sørge for oppdatert kunnskap om hvordan dette kan gjennomføres. Beredskap og klimatilpasning er en del av dette bildet.
9.2.2. Folkehelse
Sosial bærekraft handler om å sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv. All planlegging skal bidra til å fremme befolkningens helse og redusere sosiale forskjeller. For å sikre inkludering, trygghet og like muligheter for alle, må hensyn til folkehelse og kunnskap om hva som påvirker folkehelsen, være en del planarbeidet.
9.2.3. Samarbeid
Samarbeid og sterke partnerskap mellom myndigheter, næringsliv og sivilsamfunnet er avgjørende for å lykkes med bærekraftig utvikling. Samarbeid i regional planlegging gir oss et felles utfordrings- og mulig- Regional planstrategi 2020-2024: Planbehov 37 Viken viser vei hetsbilde og felles mål og strategier. Gjennom forpliktende samarbeid kan vi bruke virkemidler, ressurser og roller koordinert og helhetlig. Ved samtidig å samordne tiltak på tvers av fag, forvaltningsnivå og sektor blir vi bedre i stand til å håndtere sammensatte og komplekse utfordringer. Dette får vi til gjennom tett dialog som bygger på gjensidig tillit og forståelse for hverandres forutsetninger og roller.
9.3 Valg av planer
Vi må utarbeide planer som hjelper oss å nå de målene vi har satt oss. Det skal sikre at vi når bærekraftsmålene og lykkes med grønn omstilling. Prosessen med våre partnere i vikensamfunnet har avdekket ønske om å få regionale planer som i større grad er tverrfaglige og sektorovergripende. Dette i motsetning til en mer tradisjonell tilnærming med sektoriserte planer. Samtidig er det gitt innspill om en rekke forskjellige temaer som bør behandles i planarbeidet. I valget av planer har derfor hensynet til å få positive synergieffekter av samarbeid på tvers og å se temaer og fagområder i sammenheng, veid tungt.
Hvilke temaer som inngår i den enkelte regionale plan, framgår i tabell 1, 2 og 3 i kommende tekst.
Planbehovet peker på tre nye regionale planer:
- Økt livskvalitet, deltakelse og likeverd
- Kompetanse og verdiskaping
- Areal og mobilitet
De tre nye regionale planene i sammenheng med de tre tverrgående temaene
Viken fylkeskommune
Det vil være behov for fylkeskommunen å utarbeide temastrategier og andre typer strategier som et planvirkemiddel for å spisse fylkeskommunal innsats innen utvalgte temaer. En temastrategi er tilknyttet fylkeskommunens egen virksomhet og kan legge føringer for viktige fylkeskommunale oppgaver, for eksempel tannhelse. Det vises her til fylkestingets budsjettbehandling for 2020 og «Fylkesrådets 50 tilleggsforslag til årsbudsjett 2020 og økonomiplan 2020-2023», hvor det pekes på prioriterte temaer. Temastrategier vurderes etter behov, og kan utarbeides i samarbeid med andre relevante aktører
9.4 Regionalt planarbeid
Arbeidet med de regionale planene skal starte opp samtidig og utarbeidelse av planprogram må gjøres etter ensartet metodikk. Dette vil legge til rette for at alle samfunnsaktører har ressurser til å bidra i det videre arbeidet, og at sammenhengen mellom planene ivaretas. Hvordan de tverrgående temaene –klima og miljø, folkehelse og samarbeid – skal ivaretas, er en viktig del av denne prosessen.
Regionalt utviklingsarbeid krever samhandling mellom offentlige myndigheter, samt samarbeid med andre relevante aktører i næringsliv, kunnskapsinstitusjoner og sivilsamfunn. Det må tas stilling til hvilke planverktøy som skal benyttes, og hvilke virkemidler som skal brukes og aktører som skal samarbeide ved utarbeidelse av de tre regionale planene.
Utover samarbeid gjennom regionale planer, kan partnerskap og nettverk brukes for å koordinere ulike virkemidler i samfunnet. Slike samarbeidsformer kan ha ulik form og varighet. De nye regionale planene vil bygge videre på eksisterende samarbeidsavtaler og partnerskap fra de gamle fylkene, samt ta stilling til hvilke av disse som skal videreføres i Viken.
9.5 Planbehov i perioden
9.5.1 Regional plan for økt livskvalitet, deltakelse og likeverd
Kunnskapsgrunnlaget «Vi i Viken» viser at Viken er et fylke med store forskjeller. Sosioøkonomiske forskjeller, samt ulikhet i livskvalitet og velferd, er en utfordring. Sosiale forskjeller og ulik tilgang til offentlige tjenester, påvirker enkeltmenneskets muligheter, helse og livskvalitet.
En regional plan for økt livskvalitet, deltakelse og likeverd skal sikre at alle, uansett alder, bakgrunn, funksjonsevne og økonomiske forutsetninger, har mulighet til deltakelse på ulike velferdsarenaer som arbeid, skole, boligmarked, kultur, helse, fritidsaktiviteter og i demokratiske prosesser.
Vi må i felleskap finne nye måter å kombinere virkemidler i samfunnet på for å motarbeide utenforskap og økte forskjeller, og vi må jobbe systematisk og helhetlig for likestilling, god integrering og et mangfoldig samfunn. Vi er en del av et kunnskapssamfunn, som betyr at vi må vektlegge kompetanse, livslang læring, demokrati og deltagelse for alle innbyggere.
Gjennom universell utforming må vi sørge for at alle har mulighet til å delta på viktige arenaer og medvirke i viktige prosesser. Satsing på digitalisering og digital kompetanse vil, sammen med tilgjengelige og trygge mobilitetsløsninger, være en viktig forutsetning for deltakelse i samfunnet for alle. Videre må vi bruke by- og stedsutviklingen som et verktøy for å skape gode og trygge møteplasser, natur- og rekreasjonsarealer og sosiale arenaer. God kulturminneforvaltning bidrar til bomiljøer med kvalitet og steder med karakter og egenart. Økt livskvalitet for alle innbyggere i Viken må være et gjennomgående tema i all samfunnsutvikling.
Tabell 1.
Oversikt over temaer som skal ivaretas og sees i sammenheng i videre utarbeidelse av Regional plan for økt livskvalitet, deltakelse og likeverd.
Bruk pilene for å bla til høyre og venstre i tabellen.
9.5.2 Regional plan for kompetanse og verdiskaping
God skolegang og et meningsfylt arbeidsliv er viktige faktorer for innbyggeres deltakelse i samfunnet.
Tilgang til utdanning og relevant arbeid er sentralt for den enkelte innbyggers velferd og livskvalitet, og spiller en nøkkelrolle for å redusere sosiale ulikheter. I Viken skal vi ha et inkluderende og mangfoldig arbeidsliv som er trygt og forutsigbart.
Verdiskaping er en bærebjelke for velferdssamfunnet, og et kunnskapsbasert og innovativt næringsliv vil være avgjørende for å skape et bærekraftig Viken. Faktorer som teknologiutvikling, forskning, kapital, klynger og entreprenørskap fremmer verdiskaping og utviklingen av et internasjonalt konkurransedyktig næringsliv. Godt samspill mellom næringsaktører, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer og offentlige myndigheter skal bidra til økt verdiskaping, innovasjon, omstilling til nullutslippssamfunnet og flere arbeidsplasser. Næringsutvikling er også en viktig del av by- og stedsutviklingen i Viken. Skal vi ha levende og attraktive sentrum, må de fylles med aktivitet.
Bakgrunnen for å foreslå en regional plan for kompetanse og verdiskaping, er at det er viktige koblinger mellom utdanningssektoren og næringslivet som bør ses i sammenheng. En helhetlig tilnærming til ansvarsområder som er felles, vil kunne gi positive synergieffekter.
Det regionale partnerskapet som må delta i arbeidet med disse temaene, er tilnærmet likt. Én felles plan og planprosess skal gi mindre slitasje og mer effektiv ressursbruk. Arbeidet med næringsutvikling har benyttet klynger/nettverk og partnerskapsbasert arbeid i betydelig grad. Disse erfaringene kan det være nyttig å trekke inn i et slikt felles planarbeid.
Planen skal sikre at kompetansepolitikken behandles helhetlig, og at fokuset på dannelse og livslang læring blir godt ivaretatt. Samlet vil planen legge grunnlag for et godt og effektivt tverrfaglig samarbeid.
Kompetanse og næring har også oppgaver og utfordringer som må løses hver for seg. Blant annet har skolesektoren et viktig samfunnsoppdrag som må ivaretas uavhengig av næringslivets behov. Planprogrammet til den regionale planen blir her viktig for å definere de ulike temaene planen skal inneholde.
Regional plan for kompetanse og verdiskaping skal legge til rette for et utdanningsløp som sikrer grunnleggende ferdigheter for barn og unge, og som sørger for at gjennomføringsgraden i videregående skole øker. Den regionale planen skal bidra til økt kompetanse i hele Viken. Kunnskap og kompetanse skal være en konkurransefordel for arbeidsmarked og næringsliv i Viken.
Fagskole-, institutt-, universitets- og høyskolesektorens evne til å utvikle, formidle og dele kunnskap og innovasjoner er ett av de viktigste virkemidlene for å bli et mer bærekraftig samfunn. Vi må satse på innovasjon og teknologiutvikling for å gjøre næringslivet mer klima- og miljøvennlig og mer konkurransedyktig, både nasjonalt og internasjonalt.
En regional plan for kompetanse og verdiskaping skal være et viktig verktøy for å videreutvikle og tilpasse samarbeidet mellom næringslivet og utdanningssektoren. Virkemidlene i hele vikensamfunnet må kombineres i større grad enn i dag. Næringslivet må sikres gode rammebetingelser. Vi må i fellesskap bygge arenaer og møteplasser for å utvikle ideer og skape synergier mellom aktører fra ulike fagområder og sektorer for å sikre et produktivt og verdiskapende næringsliv, samt for å lykkes med å tilby et godt utdanningsløp for alle.
De ulike delene av Viken er forskjellige med hensyn til geografi, ressurstilgang, økonomisk historie og læringskultur. Dette gir varierende rammer for virksomheter og næringsmiljø og ulik tilgang på relevante
samarbeidspartnere, kunnskapsinstitusjoner og kompetent arbeidskraft. For å nå målet om balansert regional utvikling i alle deler av Viken, er det nødvendig å tilpasse arbeidet for næringsutvikling i lokale og regionale arbeidsmarkeder til lokale forhold.
I Viken skal det legges til rette for livslang læring. Det fordrer gode muligheter for veksling mellom arbeidsliv og utdanning i skole og på universitet.
Tabell 2.
Oversikt over temaer som skal ivaretas og sees i sammenheng i videre utarbeidelse av Regional plan for kompetanse og verdiskaping.
Bruk pilene for å bla til høyre og venstre i tabellen.
9.5.3 Regional plan for areal og mobilitet
Planetens tålegrenser må være et premiss for hvordan vi forflytter oss og hvordan vi bruker våre arealer. Samtidig må vi videreutvikle våre samfunn på en måte som er sosialt- og økonomisk bærekraftig. Ressursene i Viken må forvaltes på en måte som også ivaretar kommende generasjoners behov.
For høye klimagassutslipp og tap av vårt biologiske mangfold, er de to fremste truslene for økosystemet vårt. Viken må, gjennom regional plan, redusere utslipp og tap av biologisk mangfold. Videre må det legges vekt på beredskap og klimatilpasning for å være rustet til å møte fremtidige samfunns- og klimaendringer. Hensynet til nåværende og fremtidige drikkevannskilder må belyses.
Satsing på bærekraftig mobilitet vil gjennom helhetlig og tverrfaglig planlegging bidra til mindre transportbehov. Videre skal vare- og persontransporten bli mer klima- og miljøvennlig. Kollektivtransporten skal styrkes, og fleksible transportløsninger skal øke innbyggernes mobilitetsevne på en trygg og klimavennlig måte. Infrastrukturbygging skal skje på bærekraftige prinsipper, og hensynet til trafikksikkerhet og universell utforming skal være førende.
En regional plan for areal og mobilitet skal legge til rette for at viktige samfunnsfunksjoner, arbeidsplasser, sosiale møteplasser, samt natur- og rekreasjonsarealer, er tilgjengelig for alle innbyggere i Viken. Etablerte lokalsamfunn skal sikres muligheter for verdiskaping og en andel av næringsutviklingen. Planen må behandle hensynet til kulturminner, kulturmiljøer og -landskap, både som dokumentasjon av fortiden og som en ressurs for fremtiden. Behovene til barn, unge, eldre og personer med funksjonsnedsettelser skal vises særskilt hensyn. Den regionale planen må behandle spørsmål knyttet til fritidsboligutbygging og næringsutvikling i og i tilknytning til kystsonen, vassdrag og fjellområder. Fortetting og bevisst lokalisering av boliger, virksomheter og tjenester vil bidra til styrking av trygge, attraktive og trafikksikre sentrumsområder tilrettelagt for økt bruk av sykkel og gange. Konsekvenser av fortetting skal belyses. Her må også sosiale-, økonomiske- og miljømessige hensyn vurderes.
Kunst, kultur og kulturminner, idrett, frivillighet og næringsliv, er alle viktige faktorer for å skape inkluderende, levende og trygge byer og tettsteder i hele Viken. Nettverk og partnerskap kan sammen med andre samarbeidsformer bidra til en helhetlig tilnærming i en areal- og mobilitetsplan som kommer alle til gode.
Gjennom arbeidet med planprogram til den regionale planen skal det gjøres vurderinger om det skal utarbeides en helhetlig plan for hele Viken, eller om det er behov for differensiering med hensyn til tematikk eller geografi. Viken er et mangfoldig fylke som kan kreve ulike løsninger. Her skal også de ulike bypakkesamarbeidene vurderes.
Tabell 3.
Oversikt over temaer som skal ivaretas og sees i sammenheng i videre utarbeidelse av Regional plan for areal og mobilitet.
Bruk pilene for å bla til høyre og venstre i tabellen.
9.6 Oversikt eksisterende versus nye planer
I tabell 4 angir «X» hvordan eksisterende regionale planer i Østfold (Ø), Akershus (A) og Buskerud (B) foreslås erstattet av nye, tverrfaglige regionale planer for Viken, eller om eksisterende regionale planer videreføres.
(X) angir eksisterende regionale planer hvor flere fylker deler eierskapet, og hvor en eventuell videreføring må avklares i samråd med de øvrige eierfylkene.
Vannforvaltningsplanene er lovpålagte regionale planer som følger av EUs vannforskrift. De regionale vannforvaltningsplanene skal rulleres fortløpende hvert sjette år, og følger en felles, nasjonal plan for rullering. Vannforvaltningsplanene skal nå rulleres for perioden 2022-2027.
Tabell 4. Oversikt over eksisterende versus nye planer.
9.7 Fylkesrådets prioriterte temaer
Liste over prioriterte temaer fra Fylkesrådets femti tilleggsforslag til årsbudsjett 2020 og økonomiplan 2020-2023, vedtatt i Fylkestinget 13. desember 2019.
Listen synliggjør Viken fylkeskommunes prioriteringer i inneværende periode.
Liste over fylkeskommunens prioriterte temaer
- Energistrategi
- Internasjonal strategi
- Landbruksstrategi
- Frivillighetspolitikk
- Strategi for biologisk mangfold
- Tannhelse
- Vikenmodell for seriøsitetskrav til leverandører
- Arealregnskap og økologisk fotavtrykk
- Klimabudsjett og klimaregnskap
- Bærekraftsrapport
9.8 Plan- og styringssystem for Viken fylkeskommune
Regional planstrategi utgjør overbygningen i Viken fylkeskommunes plansystem. Regional planstrategi både beskriver planbehov og er grunnlaget for videre samarbeid gjennom regionalt planarbeid og partnerskap. Målene i regional planstrategi skal legges til grunn for nye planer og partnerskap, samt for rullering av eksisterende planer og handlingsprogram. På denne måten sikres sammenhengen mellom langsiktige mål, prioriteringer og virkemidler.