Fusk og plagiat

Fusk og plagiat kan få store konsekvenser for deg som elev. Reglene er knyttet til forskriften til opplæringslovas punkter om vurdering, ordensreglement for de videregående skolene, samt Utdanningsdirektoratets veiledninger for sensorer om kildebruk. Presiseringene og veiledende prosentrammer skal gjøre det mer forutsigbart for elever og lærere og gi enhetlig praksis.

Reaksjoner ved fusk, plagiat og dårlig kildebruk

Reaksjoner ved fusk, plagiat og dårlig kildebruk
Fusk/plagiat Definisjon Reaksjon
Fusk A - Ulovlige hjelpemidler Bruk av ulovlige hjelpemidler (ut ifra oppgitte regler på aktuell prøve, arbeid, innlevering m.m) Dette inkluderer kommunikasjon med andre eller at andre har hjulpet til med oppgaven uten at det var tillatt. 1. Samtale med faglærer. 2. Atferdsanmerkning (jf. ordensreglementet § 9 Sanksjoner) 3. IV på prøve/arbeid/innlevering 4. Varsel om fare for nedsatt atferdskarakter sendes. Mulighet for samtale med rektor.
Fusk B - Du har fått hjelp av andre til å løse oppgaven. Du har fått hjelp av andre f.eks. en språkrobot uten at din faglærer har gitt deg lov til å bruke språkroboten til å løse oppgaven. Hele eller i praksis hele vurderingsmaterialet/arbeidet er laget av en annen. 1. Samtale med faglærer. 2. Atferdsanmerkning (jf. ordensreglementet § 9 Sanksjoner). 3. IV settes normalt på arbeidet. Hvis det er en rimelig del egenprodusert innhold, vurderes arbeidet til lav måloppnåelse (normalt karakteren 1) Ved gjentakelse: 4. Varsel om fare for nedsatt adferdskarakter sendes. Mulighet for samtale med rektor.
Plagiat Store deler ( ca. over 50% )av skriftlig eller praktisk arbeid er utgitt som eget når det i virkeligheten er kopiert. Kildehenvisning/ referanser er ikke oppgitt. Karaktersetting 1 eller IV. Avhengig av om det er noe som tydelig kan gjenkjennes som elevens egenproduserte materiale, vil det enten settes 1 eller IV på oppgaven.
Fusk / plagiat. Dårlig kildebruk eventuelt mindre deler plagiert. Vesentlige deler av besvarelsen/arbeidet (ca. 20-50 %) er hentet eller kopiert uten at det kommer fram gjennom kildehenvisninger eller referanser. 1. Samtale med faglærer. 2. Vg1; første gang i faget: 24 timers frist til å korrigere, ingen andre konsekvenser. Ellers: 3. Resten av oppgaven vurderes ut fra oppgaven og kriteriene som delvis besvart.
Dårlig kildebruk, eventuelt mindre deler plagiert Under ca. 20% av besvarelsen/arbeidet er hentet eller kopiert uten at det kommer fram gjennom kildehenvisninger eller referanser. Dette punktet anses som en del av opplæringen i god kildebruk. 1. Samtale med faglærer. 2. Alle, 1 termin, første gang i faget: 24 timers frist til å korrigere, ingen andre konsekvenser. Ellers: 3. Oppgaven vurderes ut ifra oppgaven og kriteriene. Manglende kilder og referanser vil normalt innebære lavere måloppnåelse i forhold til den aktuelle læreplanen.