Lærere fra sosialkunnskap, rettslære, og psykologi 2 samarbeidet om dette tverrfaglige prosjektet om kriminalitet. Fra venstre: Lars Haugen, Anna Maria Christina Vestvik-Lunde, Heidi Solbakken og Endre Bjærum
Anders Grønning
Tverrfaglig samarbeidsprosjekt
Det tverrfaglige samarbeidsprosjektet “I hodet til en lovbryter” inkluderte lærere og elever fra sosialkunnskap, rettslære og psykologi 2. I prosjektet, som gikk over to uker, skulle elevene gå sammen i grupper som hadde med minst én elev fra hvert fag. Disse elevene skulle da fungere som spesialister på sitt felt, men samtidig samarbeide med de andre i gruppa slik at alle fikk lære av hverandres fagkunnskap og perspektiver.
Oppgavene de kunne velge blant var:
· Case 1: Hatytringer og drapstrusler
· Case 2: Salg av kokain via Facebook
· Case 3: Drap
· Case 4: IS-kvinnen
· Case 5: Deling av nakenbilder
Variasjonen i typer lovbrudd ga elevene gode muligheter til å velge noe de interesserte seg for. Oppgaven bestod deretter i å filme en 10 minutters samtale eller presentasjon som trakk inn fagkunnskap fra alle tre fag.
Tverrfaglighet fra et levd perspektiv
Miljøarbeider Tarje Risbøl åpnet prosjektet med en presentasjon.
Anders Grønning
Før arbeidet startet ble prosjektet åpnet av en presentasjon fra miljøarbeider Tarje Risbøl. Tarje delte fra en egenopplevd erfaring og knyttet denne til ulike deler av de tre fagområdene. På denne måten viste han effektivt hvordan en case kan drøftes tverrfaglig.
Resultater og erfaringer
Elevene ble satt sammen i grupper hvor noen fra hvert fag var representert. Her sammen med lærer Heidi Solbakken.
Anders Grønning
Nå som to uker har gått, melder elevene å ha erfart prosjektet som spennende og lærerikt. Lærerne gjorde seg noen erfaringer med tverrfaglig samarbeid som kommer godt med når de igjen skal inn i hodet til en forbryter. For dette blir det mer av.