Aksjon Etiopia

Siden 2004 har elevene på Asker vgs samlet inn penger til flere prosjekter i både Malawi, Zambia og Etiopia i samarbeid med Kirkens Nødhjelp. Som en oppstart til vår innsamlingsaksjon arranger elevrådet internasjonal dag.

Fem jenter i Afrika - Klikk for stort bildeEtiopia 2019: de norske elevene i t-skjorter fra Kirkens Nødhjelp Anne-Karine Knutsen

Samarbeid med Kirkens Nødhjelp

I 2004 bestemte Asker videregående skole seg for å gå ut av Operasjon Dagsverk og i stedet støtte sitt eget prosjekt i samarbeid med Kirkens Nødhjelp.

• Fra 2004 - 2008 samlet elevene inn penger til bygging av et ungdomssenter og en skole i Malawi.
  • Fra 2009 - 2013 ble det samlet inn penger til skolebygging i Zambia.
  • Fra 2014 har midlene fra innsamlingen gått til områdene Samre og Tigray i Etiopia. Støtten har bl.a. gått til vannboring, brønnbygging, skolebygging, mikrohusholdning mm.

Alle prosjektene er i samarbeid med Kirkens Nødhjelp.

Etiopia: 2014

I starten av samarbeidet støttet vi arbeidet med boring etter vann i landsbyer i området Samre slik at unge jenter skulle slippe å bruke opptil fem timer per dag på å hente vann og i stedet kunne bruke tiden på skolegang. Det ble også bygget skolebygg og flere brønner.

I 2016 startet Asker videregående skole et samarbeid med Kirkens Nødhjelp om et vannprosjekt i området Tigray. Videre tar prosjektet blant annet sikte på å forebygge og respondere på naturkatastrofer, gjøre jordbruket tilpasningsdyktig til klimaendringer og å støtte og hjelpe sårbare husholdninger. I løpet av de årene Asker vgs har støttet prosjektet ser vi store positive forandringer i dette området.

Lærer Anne-Karine Knutsen har besøkt områdene flere ganger sammen med elever og hun sier:
"Det nytter å hjelpe - det har vi sett bevis for i landsbyene Amdi Woyane og Addis Alem. Dette er et område nord i Etiopia som er hardt rammet av klimautfordringene og krigen som herjet i området. Selv om det nå er tørke i området klarer de å overleve og flykter ikke inn til byene. De har fått kunnskap om hvordan beholde vannet som kom i regnperioden, de lærer å dyrke, de lære å holde kuer og sauer og de lærer å selge på markedet. Jeg er imponert over dette hardtarbeidende, stolte og gjestfrie folket vi har møtt i Tigray-regionen."

Innsamling
Elevrådets innsamlingsaksjon gjennomføres en torsdag i oktober. Hver elev må selv skaffe jobb og bidra med 500 kroner eller mer til prosjektet. Dette er mye penger, men innsatsen kan utgjøre:

• 2 elevers bidrag sørger for at en familie kan få bygget seg et hus (NOK 500 = 1.653 etiopiske BIRR)
  • 10 elevers bidrag sørger for at en bonde kan kjøpe to okser som kan selges etter 3-4 måned og som vil være starten på et nytt liv for familien (to okser koster ca. 15.600 BIRR)
  • 10 elevers bidrag sørger for at et ny brønn blir bygget. NB! Dette er viktig for jentene i landsbyen fordi det betyr at de kan gå på skole og ikke lenger trenger å gå flere timer hver dag etter vann (en brønn koster ca. 15.000 BIRR)
  • 25 elevers bidrag sørger for at en bonde kan kjøpe en ku. Det kan være starten på at en kvinne/mann klarer å livnære sin familie og ikke trenger å be om nødhjelp (en ku koster ca. 40.000 BIRR)

Askerelevene har i alle år samlet inn mye penger til prosjektet, men i 2020 var det ny rekord: hele 274.000 kom inn til Prosjekt Etiopia!

Illustrasjonsbilde vann - Klikk for stort bildeVann er liv! Kirkens Nødhjelp

Her er en liten rapport som elev Josefine Oudmeyer skrev fra Etiopia-turen i 2016:
I uke 39 dro Natalie fra 2STF, lærer Anne Karine og jeg til Etiopia sammen med Stabekk videregående skole og Kirkens Nødhjelp til Etiopia. Prosjektet vårt går i hovedsak ut på å hjelpe små lokalsamfunn med å ta vare på regnvann, men det hjelper også svært fattige kvinner og familiene deres i såkalte ”women headed households” med å få økonomien i gang gjennom å gi dem høner eller sauer, og vi gir også opplæring i jordbruk og høsting til bønder som trenger litt ekstra hjelp. En del av pengene går også til skoler, slik at de kan kjøpe inn utstyr og bedre Prosjektet hjelper også lokalsamfunnene som en helhet med å sette ting litt i gang.

Vi besøkte to landsbyer mens vi var i Etiopia. Begge landsbyene ligger i Samre, et område nord i landet i regionen Tigray. I den ene landsbyen har Kirkens Nødhjelp nettopp avsluttet et prosjekt, og i den andre har prosjektet akkurat blitt satt i gang. Vi fikk altså da muligheten til å møte folk både i oppstartsfasen, og se hvordan det går til slutt. Det var utrolig mange rørende, personlige møter, og de fleste vi fikk besøke og snakke med virket utrolig stolte over det de hittil har fått til med det de har fått av prosjektet vårt. Vi snakket blant annet med en dame som heter Asqual, i den landsbyen der prosjektet akkurat har kommet i gang. Hun er skilt, svært fattig og har fem barn hun frem til nå ikke har hatt råd til å sende på skolen. Hun har fått sauer av prosjektet, som gjør at hun endelig har noe å leve av, og at hun nå kan sende barna sine på skolen og tjene sine egne penger. Det var utrolig rørende å se henne stolt vise frem sauene sine, og med et smil om munnen si at nå hadde hun endelig håp om at ting skulle ordne seg igjen.

Vi besøkte også to skoler mens vi var der – en som vi har støttet frem til nå, og en som vi fra og med i år skal støtte. Det var utrolig rørende å møte alle de blide barna som skulle vise frem alt de kunne og som elsket å bli tatt bilde av, og det var veldig sterkt å høre rektorer og lærere fortelle om hva de har gjort og ønsker å gjøre med pengene vi har samlet inn til dem.

Nå som vi har kommet tilbake fra turen og har fått bearbeidet inntrykkene litt, er vi virkelig klare til å legge ned en innsats. Vi gleder oss til å fortelle mer om turen og vise bilder på internasjonal dag, og vi håper dere er like klare som oss for å samle inn penger under årets innsamlingsdag!