Elevene hører til i klassen sin
Alle mennesker trenger å være en del av et fellesskap. Derfor er vi opptatt av at elevene hører til i en klasse. Klassen er den viktigste arenaen for sosial og faglig læring.
Når elevene kommer til oss på Læringstorget, er det i en avgrenset periode og i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å planlegge og vurdere arbeidet, og eleven jobber med det samme som resten av klassen. Læringstorget er ikke individuelt tilrettelagt opplæring, men en del av det vanlige opplæringstilbudet vi har på Bjertnes.
Det er ikke en rettighet å være på Læringstorget, men et tilbud. Vi har ofte stor etterspørsel og mange som ønsker hjelp. Vi jobber hele tiden med å finne løsninger som kan gi støtte til alle som ønsker det. Allikevel må elever noen ganger vente på plass.
Noen ganger ser vi at elever trenger mer støtte enn vi kan gi dem. Da henviser vi eleven til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) for sakkyndig vurdering. Læringstorget samarbeider tett med PPT og rådgiverne på skolen.
Lærere med ulik faglig bakgrunn
Lærerne som jobber på Læringstorget har ulik faglig bakgrunn. Alle lærerne har vanlig undervisning i tillegg. Vi har derfor gode forutsetninger for samarbeid og oppfølging av elevene i det daglige.
Vi har som mål å holde et høyt læringstrykk. Vi forventer at elevene er hos oss for å jobbe med de målene de har satt seg.
Lærerne på Læringstorget er:
Regning
Lesing og skriving
Leksehjelp
Hjelp til struktur og studieteknikk
Tilrettelegging for elever med dysleksi
Forsterket opplæring i norsk (FON)
Leksehjelp
Alle elever på Bjertnes er velkommen til oss! Når det arrangeres leksehjelp på Læringstorget, er det ikke nødvendig å gjøre en avtale. Da er det lærere her som har kompetanse til å hjelpe til med lekser og annet skolearbeid.
Resten av uka må elevene gjøre en avtale, men det holder å spørre faglærer, oss på Læringstorget eller rådgiver.
Hvis du ønsker mer informasjon om Læringstorget, er du velkommen til å ta kontakt med Lisa Therese Olsen. Hun har koordineringsansvaret for Læringstorget.