Det elevaktive klasserommet

Som forberedelse til praksis har Vg1 på helse- og oppvekstfag fokus på elevmedvirkning og varierte arbeidsmetoder.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Elever. - Klikk for stort bildeDet legges fokus på samarbeid, elevmedvirkning og varierte arbeidsmetoder i det elevaktive klasserommet. Janne Nordvang / BVS


Helse- og oppvekst-elevene på Vg1 skal om noen uker ut i yrkesfaglig fordypning (YFF), og oppleve fagene i praksis.  Derfor velger vi flere dager i uken å ha fokus på det aktive klasserommet. Elevene jobber på tvers av klassene, i grupper og i makkerpar. Det legges fokus på elevmedvirkning, og elevene får selv være med å bestemme vurderingskriterier, og arbeidsmetoder.

Denne uken har elevene brukt blant annet installasjon som en arbeidsmetode. Denne arbeidsmetoden brukes hovedsakelig i programfagene, og vil gjøre det lettere for mange elever når de skal fordype seg i faget. Å jobbe visuelt, og med hendene, gjør ofte teorien bak lettere å forstå.