Elevene ble godt tatt imot på Foodman.
Harald Aksel Njaa / BVS
Klassen i Markedsføring og ledelse 1 var nylig på bedriftsbesøk hos snacks-produsenten Foodman på Aurskog.
Der møtte de selskapets administrerende direktør, Petter Grunnan, som fortalte om bedriftens produkter, markedsføring og økonomi. Foodman er jo en av Aurskog-Hølands aller største bedrifter og arbeidsgivere, og de produserer og omsetter egne snacks-, løk- og nøtteprodukter for rundt en halv milliard kroner i året. Kundene er i hovedsak de store matvarekjedene i Norge. Men en stadig økende del av salget skjer nå utenlands, fortalte Petter.
Vi ble godt tatt imot av Petter Grunnan på Foodman.
Harald Aksel Njaa / BVS
Markedsføringselevene jobber for tiden med en SWOT-analyse av Foodman, hvor de vurderer hvilke styrker, svakheter, muligheter og trusler bedriften har, og Petter tok seg god tid til å svare på de mange spørsmåla om virksomheten som elevene hadde. Elevene hadde blant annet spørsmål rundt ting som bedriftens bærekraft, om de forskjellige produktene de selger, hvem som er konkurrenter og kunder og om hva slags folk de ansetter og hvilken kompetanse de har.
Det ble også tid til en omvisning i produksjonslokalene og hovedlageret. Og jammen meg vanket det ikke smaksprøver til alle til slutt også!
Vi er heldige i Aurskog-Høland som har en slik stor og moderne produksjonsbedrift i kommunen, som i tillegg er så positive til å motta besøk og dele kunnskap og erfaringer med den oppvoksende generasjonen.
Tekst: Harald Aksel Njaa
Vi ble godt tatt imot på Foodman.
Harald Aksel Njaa / BVS