Markedsføringsklassen besøkte stor lokal produksjonsbedrift

Nylig var elever fra BVS på besøk hos bedriften FoodMan AS på Aurskog.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Elever hører på daglig leder for FooodMan. - Klikk for stort bildeDaglig leder Petter Grunnan (bakerst) tok imot markedsføringsklassen på FoodMan på Aurskog. BVS

Det klassen fra Markedsføring og ledelse 1 ved som denne gangen fikk muligheten til å bli kjent med en av kommunens største bedrifter, med daglig leder Petter Grunnan i spissen.

FoodMan ble etablert i 1992 og omsatte i 2022 for over 400 millioner kroner. De produserer snacks- og nøtteprodukter for en rekke norske dagligvarekjeder og matvareleverandører, og de eksporterer også til utlandet, blant annet til Sverige, Danmark, Italia og Tyskland.

Bedriften har i dag 94 ansatte som jobber med alt fra produksjon, produktutvikling, markedsføring, logistikk, IT, økonomi og administrasjon.

Under besøket ble elevene vist rundt av en entusiastisk Petter Grunnan som svarte på elevenes spørsmål og fortalte om produktene, om produksjonen, om hvordan FoodMan kalkulerer kostnader og priser, og hvordan de markedsfører og konkurrerer i en tøff, men veldig spennende internasjonal bransje.

Elever vasker hender og tar på beskyttelsesklær. - Klikk for stort bildeElevene gjør seg klare for visitt i fabrikken til FoodMan. Renslighet er viktig! BVS

Foodman driver all produktutvikling selv og har flere egne merkevarer. De er hele tiden opptatt av å følge med på smakstrender og endringer i markedet for å kunne utforme framtidas nye bestselgere innen snacks og nøtteprodukter best mulig.

Det var nok mange av elevene (og lærer Harald) som ble imponerte av hvordan både produksjonsutvikling og markedsføring skjer i en «ekte» produksjonsbedrift som FoodMan. Faglæreren Harald Njaa fulgte med elevene på besøket.

Så kanskje vi får se igjen noen av dagens elever ved BVS i spennende jobber på Foodman en gang i framtida? Takk for at vi fikk komme på besøk!