Moro med programmering av robotarmer

Elever på både elektro og teknologi- og industrifag bruker nå de nye robotarmene i opplæringen.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Jonas Bergersen og Christer Engeset fra Vg2 elenergi og ekom leker seg med robotarmene. BVS / Trine Borg-Heggedal  

Samarbeid med lokalmiljø og forberedelser til yrkeslivet

Bjørkelangen vgs har fått 1,7 millioner i tilskudd fra staten til oppgradering av utstyr på yrkesfag. Til sammen skal det brukes 2,4 millioner kroner, fordi Høland og Setskog sparebank og skolen bidrar med en andel hver. Målet med ordningen med tilskudd til innkjøp av utstyr er at skolen skal kunne matche opplæringen med det arbeidslivet og bransjene ønsker.

Forrige skoleår startet vi opp med Vg2 Elenergi og ekom, og da fikk skolen behov for å ha utstyr som er tilpasset nivået i Vg2. Elevene går nå ut som blant annet elektrikere, og ikke bare telekommunikasjonsmontører. Robotikk er et sentralt område i læreplanene, og skolen vil nå kunne bringe automasjon til et nytt nivå. Skolen har nå kjøpt inn et klassesett nye robotarmer som har flere opplæringsmuligheter, med tilbehør som transportbånd og sensorer. Disse er virkelighetsnære industriroboter som forbereder elevene på lærlingeløpet og videre yrkeskarriere på en god måte.

Vg1 teknologi- og industrifag har opplæring i bruk og programmering av dobotene. BVS / Trine Borg-Heggedal Med dette nye utstyret vil skolen også kunne satse ytterligere på samarbeid med ungdomsskolene i nærdistriktet, og da spesielt når det gjelder «koding» og den algoritmiske tankegangen, som nå er kommet inn i læreplanene også på ungdomsskolen.

 

Det er bedrifter, som store produksjonsbedrifter vi har i nærmiljøet vårt, som antageligvis vil sette pris på at elever fra Bjørkelangen vgs har kompetanse på dette feltet, sier avdelingsleder Sylvia Hoff.  

Vg1 teknologi- og industrifag har opplæring i bruk og programmering av dobotene. BVS / Trine Borg-Heggedal I utdanningsprogrammet Elektro og datateknologi ble det i høst søkt om tilskudd til innkjøp av robotarmer og pumpestasjoner til bruk i opplæringen på Vg2 elenergi og ekom, men også elever i Vg1 elektro og datateknologi samt Vg1 teknologi- og industrifag (TIF) vil ha nytte av dette topp moderne utstyret. Nylig var det Vg1 TIF som tok disse i bruk for første gang.

Skolen har høye ambisjoner om å ha en relevant og oppdatert yrkesfagopplæring, og målet er her blant annet å bringe automasjon til et nytt nivå og i tråd med hva som venter elevene når de kommer ut i lære og arbeidsliv. Dobot er en leverandør av robotarmer spesielt til bruk i opplæring. Det er en slags miniversjon av det som benyttes i arbeidslivet, og prinsippene er de samme.

Vg1 teknologi- og industrifag har opplæring i bruk og programmering av dobotene. BVS / Trine Borg-Heggedal Dobotene, som er en robotarm, er mange ting i ett: 3D-printer, laser, transportbånd og de har fargegjenkjenning. De kan også kobles opp mot trådløst nett. Elevene har vært gjennom en oppstartfase med montering og utprøving, og skal nå i gang med å programmere dobotene. Kompetansen om dobotene springer ut av algoritmisk tenkning, som er fremtredende i de nye læreplanene. Det er ulike programmeringsgrensesnitt som kan benyttes, forteller lærerne i Vg2 Øystein Berg og Per-Fredrik Ukvitne.

 

Mikael Mangen Westbye stabler klosser. BVS / Trine Borg-Heggedal  Elevene synes det er morsomt å sette seg inn i disse nye robotarmene, som er en betydelig oppgradering fra de skolen har fra før, både når det gjelder størrelse, kompleksitet og opplæring. Vg2-elev Mikael Mangen Westbye jobber med å få robotarmen til å stable klosser. – Man må være nøyaktig og det er gøy å se at den gjør det jeg bestemmer at den skal, forteller han.

 

 

 

Vg1 teknologi- og industrifag har opplæring i bruk og programmering av dobotene. BVS / Trine Borg-Heggedal