Marianne Mørch Grahn/BVS
Frisør er en av retningene elevene kan gå videre etter vg1.
Løsningen ble å bygge et funksjonelt frisørrom inne i verkstedet til FBIE
Prosessen:
I løpet av fjoråret kom vg1 elevene med forslag til hvordan dette kunne se ut og hva vi manglet.
Lærerne gikk igjennom ideene til elevene og sendte videre en søknad til ledelsen om midler til å gjennomføre prosjektet. Forslaget inneholdt både 3d tegninger og budsjett for materialer og innkjøp av inventar og møbler.
Søknaden ble innvilget og fra starten av skoleåret har vg2 interiør og eksponeringsdesign jobbet med prosjektet, helt fra start til slutt. Elevene som går på vg2 interiør var noen av de som var med på ideprosessen forrige skoleår.
- Elevene målte opp i verkstedet, diskuterte tilgjengelig areal og ble enige om størrelsen på frisørrommet.
- Elevene tegnet opp hvert sitt forslag i 3d programmet SketchUp. Der fikk de prøve ut ulike størrelser og mellomrom på spileveggene, eksperimentere med farger og inventar. Elevene lagde også et forslag på produktkart og måtte holde seg innenfor et oppgitt budsjett.
- Sammen diskuterte vi oss frem til en samlet god løsning, både med materialer, beis, veggfarge og inventar.
- Vi reiste på Maxbo for å se på ulike materialer og dimensjoner. Det var lettere å se for seg fysisk, vi fant fort ut at vi måtte opp i størrelse og antall på spilene til veggen for å få de stivere og tettere.
- Videre regnet elevene på hvor mye materialer som trengtes, og regnet ut kostnader med og uten MVA. Sammen med vaktmester reiste klassen og plukket materialer og fikk alt opp i verkstedet.
- Der startet arbeidet med å måle og kappe, og etter hvert hvitbeise alle spilene. Elevene ønsket også veggpanel på deler av veggen, noe de ordnet selv.
- Når rommet var ferdig reiste vi på IKEA med plukkliste. Vi fikk litt romslighet i budsjettet slik at elevene kunne legge til litt pynt og gardiner.
Dette har vært et spennende og givende prosjekt. Elevene har vært svært aktive og følt et eierskap til hele prosjektet. Åt våre elever får mulighet til å være med på et ekte oppdrag fra ide til ferdigstilling, og alle leddene i prosessen gir de et unikt læringsutbytte. Sluttresultatet ble også helt perfekt og vg1 elevene har allerede tatt frisørrommet i bruk.
Tekst: Jenny Sandtrøen Rosenquist