Reisebrev fra Berlin

Elevene i tysk III har hatt en uke med undervisning i Berlin.

Elever. - Klikk for stort bildeElevene besøkte Bundestag i Berlin. BVS

Reisebrev fra Berlin fra elevene i tysk III, 3. - 8. mars 2024

På søndag ble vi hentet med maxitaxi på Berlin flyplass, og ble kjørt til GLS, der vi både bodde og gikk på skole. Rommene var romslige og koselige. Jentene delte ett rom, mens guttene ble splittet på to ulike. Etter vi fikk pakket ut og blitt kjent der vi bodde, dro vi ut og spiste på restaurant. Deretter en gåtur gjennom noen kjente steder i Berlin, som Alexanderplatz, Holocaust minnesmerke og Brandenburger Tor. Byen var veldig fin om kvelden, med lys langs alle gater og bygninger.

Mandagen startet med frokost klokka 08, og første skoletime klokka 10. Vi hadde tre skoletimer denne dagen, med veldig gode og dyktige lærere. Midt på dagen var det lunsjpause i kantina på skolen, med god varm mat. Da skoledagen var ferdig, var det først litt fritid før vi sammen dro til Berlin Mall og Rittersport-butikken hvor vi lagde våre egne sjokoladeplater. Dagen avsluttet med «Game Night», altså kortspill alle sammen.

Tirsdagen startet med frokost i kantina på campusen kl. 8. Denne dagen var det én tyskøkt med Theresa og to med Andreas. Skolen var ferdig kl. 14:45. Etter skolen møttes vi i resepsjonen kl. 15:40 og tok trikken til det naturhistoriske muséet: Museum für Naturkunde. Det er det første nasjonale museum i verden. Der så vi dinosaurfossiler, bergarter, og mange forskjellige dyr som finnes i dag. Fossilene de hadde var enorme eller veldig kjente. Om man ville, kunne man kjøpe suvenirer i gavebutikken for å huske besøket. Etter museet dro gutta på KFC og jentene på asiatisk restaurant. Dagen ble avsluttet med kortspill og god stemning.

Elever. - Klikk for stort bildeJentene spiste på asiatisk restaurant en kveld. Elevene i tysk III-klassen

På onsdag hadde vi lang dag på skolen. Etter skolen dro vi videre til Bikini Berlin kjøpesenter for å spise på en Food Court. Vi besøkte også en kirke som heter Kaiser Wilhelm Memorial Churchill. Historien til kirka er at den ble bomba under andre verdenskrig i 1943. Etter en strid om gjenoppbygging ble man enige om å rive skipet, men beholde ruinene av det 71 meter høye tårnet som et krigsminnesmerke og bygge et nytt firedelt kompleks. Kaiser Wilhelm Memorial Church er et av Vest-Berlins mest kjente landemerker og den mest populære attraksjonen i den tyske hovedstaden.
Senere dro vi tilbake til skolen og hadde en hyggelig spillekveld med hele gjengen. Det som var koselig å være hele gjengen samlet var at alle ble kjent med hverandre på en helt ny måte. Hele gjengen dro fra Berlin med gode minner som vi skal ha med oss resten av livet.

Vi startet torsdagen med å spise frokost klokken 8, før vi tilbrakte formiddagen på skolen fra 9 til 12:30. Etter skoletid spiste vi lunsj i kantina, hvor vi ble servert dehydrert schnitzel den dagen. Senere på ettermiddagen dro hele gjengen til Bundestag, den tyske parlamentsbygningen, hvor vi ble guidet rundt sammen med en dansk skoleklasse. Vi ønsket at guiden skulle snakke engelsk, men den danske læreren ønsket tysk. Guiden viste oss hvor de viktigste avgjørelsene ble gjort. Til slutt gikk turen opp til kuppelen, hvor vi hadde fin utsikt over hele Berlin. Dette var en svært lærerik dag for oss.
Etter besøket vårt dro vi til en mathall som heter The Cube, for å spise middag. På kvelden samlet hele gjengen og spilte kort hele kvelden.

Elever. - Klikk for stort bildeGod utsikt fra Bundestag. Elevene i tysk III-klassen

På fredag spiste vi frokost på rommet og rydda ut av leiligheten. Vi ble møtt av en guide i resepsjonen på GLS, og hun tok oss med på en guida tur for å se på Berlin muren og «Mauerpark». Hun fortalte mye om Berlin muren og Tysklands historie. I løpet av turen fikk vi se deler av den originale Berlin muren, noe som var veldig interessant. Vi fikk god oversikt over «Berlin Wall Memorial» fra et utkikkstårn. Den guida turen varte i rundt 2,5 time. Etter turen tok vi trikken tilbake til området ved campus og spiste på en italiensk restaurant. Denne dagen var den internasjonale kvinnedagen og fordi dette er en fridag i Berlin, holdt skolen og mange butikker stengt. Etter lunsj, dro vi tilbake på campus og der måtte vi vente en stund før vi skulle dra til flyplassen. Vi spilte kort for å slå ihjel litt tid. Vi ble henta av to taxier som kjørte oss videre til flyplassen. Flyturen hjem gikk veldig bra!