Det er elever og ansatte på skolen som har utført store deler av denne jobben. Nyrestaurert og blank skinner den nå oppe fra sokkelen sin, skulpturen foran Bjørkelangen videregående skole. Der har den stått siden våren 1975. I anledning skolens 50-årsjubileum 15. oktober er den nå plukket fra hverandre, restaurert og satt sammen igjen.
Skulpturens historie
Det har vært spørsmål om hva den forestiller, og hva den heter. Er det en værhane? En slags globus? Et fabeldyr, eller kan det være et slags skip? Kanskje lastet med all kunnskap som overføres fra lærere til elever, og andre veien, på Bjørkelangen videregående skole, slik den har gjort i snart 50 år? Kunstneren Asbjørn Høglund ble hyret inn til utsmykkingsprosjektet av nye Bjørkelangen Skolesenter, som skolen het da den åpnet i oktober 1971. Det tok noen år før skulpturen kom på plass, og da hadde ansatte og elever vært med på å lage denne.
Nå, i 2021, har dagens ansatte og elever vært med på restaureringen. Ringen er sluttet, kan man kanskje si.
Fra arbeidet med skulpturen i 1974/1975.
BVS
Den karakteristiske skulpturen kom ikke på plass helt uten konflikt og strid. Da skolen åpnet høsten 1971 var det ikke satt av penger til utsmykking, men det ble foreslått at 65 000 kroner skulle brukes på dette, bevilget av fylkesutvalget og kommunen, inkludert tilskudd på 15 000 kroner fra Norsk Kulturråd. Prosessen med utsmykking av skolen var i gang, og det ble etter hvert klart at det viktigste elementet i utsmykkingen skulle være en skulptur, plassert på den midtre plenen. Da ble det etter hvert bråk, blant annet fra skolens elever som mente at pengene i stedet skulle brukes på blant annet undervisningsmateriale. Dette kom til uttrykk på et allmannamøte da kunstsaken ble behandlet i november 1972. Innstillingen var at 50 000 kroner skulle brukes på skulptur av tildelte kunstner Asbjørn Høglund, mens resterende 15 000 kroner skulle brukes til "innkjøp av fri kunst" under veiledning av skolens lærer i formingsfag, kunstneren Arne Lindaas. Etter allmannamøtet ble, kort fortalt, saken videre arbeidet med i Akershus fylkesskolestyre og skolens utsmykkingskomiteen. Resultatet ble til slutt en plan for bruken av kunstmidlene som i hovedtrekk var den samme som i vedtaket tidligere den høsten, men med den endring at elevmedvirkningen var mer spesifisert.
Våren 1973 kom arbeidet med skulpturen i gang, med forprosjektering og utkast. Selv om elevene på mekaniske fag skulle være med i arbeidet, var det hovedsakelig lærerne Freddy Klokkerød og Vidar Syvertsen som, i samarbeid med kunstneren, utførte arbeidet. Skulpturen skulle konstrueres slik at den kunne tas fra hverandre og settes sammen igjen ved vedlikehold og reparasjon. Ved avslutning av skoleåret 1974/1975 ble skulpturen avduket. Den ble plassert på toppen av en fire meter høy sokkel. Kunstneren Asbjørn Høglund sa da at alle sto fritt til å tolke figuren slik man ville, men han understreket at "den først og fremst var et symbol på hvordan skolen fungerte. Dersom skovlene på figuren eller den selv sluttet å rotere på grunn av manglende vedlikehold, var det et tegn på at skolen selv hadde sluttet å fungere". Akkurat dét kan vel diskuteres, for skolen har tross alt fungert uavhengig av skulpturen i alle disse årene siden den kom opp.
Skolen og de bevegelige delene i skulpturen fungerer i alle fall utmerket nå, der skulpturen står nyrestaurert på plenen foran skolebygningene!
Kilder: Boka Bjørkelangen videregående skole 25 år 1971-1996.