Skolens bistandsprosjekt Tumaini

Tumaini er skolens bistandsprosjekt. Målet for Tumaini er å løfte et helt samfunn i byen Giribe i Kenya. På årets aksjonsdag 16. november 2023 samlet skolens elever inn penger til prosjektet gjennom å arbeide eller gå med bøsse. Det kom inn hele 140 000 kroner.

Denne filmen laget elevene som besøkte Kenya vinteren 2020:

Les om årets reise til Kenya her.

Du får oppdatert info om Tumaini på Snapchat, så følg oss gjerne her: tumaini-bvs og på Instagram: tumain.bvs

Kort om hva innsamlede penger brukes til
Parolene tidligere år har vært "Vann er kilden til alt liv", “Uten vann er det ingen som kan” og “Vann for liv, utdannelse for framtid”. Vannmangelen i Giribe er stor, så disse pengene er kjærkomne i Giribe. Det har vært lange perioder med tørke de siste årene, og klimaendringene blir tydelige i denne delen av verden. I tillegg vil pengene gå til videre drift av Technical school, som vi har vært med å bygge. I februar 2023 reiste en delegasjon fra Bjørkelangen og Kjelle videregående skoler til Kenya og besøkte prosjektet.

Også i 2016, 2018 og 2020 besøkte elever og ansatte Kenya. Delegasjonene har hatt vellykkede turer med mange sterke opplevelser på godt og vondt. De har på nært hold fått se at det nytter å hjelpe!

Skolen har løpende kontakt med Tumaini og får jevnlig informasjon om hvordan det går på skolen. I september 2018 hadde Kjelle vgs og Bjørkelangen vgs besøk av Robert og Faith Masaga, som er våre kontakter i Giribe.

Aksjonsdag
Skolen hadde første aksjonsdag for prosjektet i oktober 2014. Aksjonsdag skoleåret 23/24 er torsdag 16. november 2023. På aksjonsdagene jobber elevene for å samle inn penger til prosjektet. Noen organiserer kakesalg, selger vesker produsert av Sylinja i Giribe, eller gjør småjobber mot betaling. Vanligvis går noen elever med bøsse på ettermiddagen eller kvelden mens andre får arbeidsplass tildelt av aksjonskomiteen. Vi oppfordrer til å ta vel imot forespørsler fra elever om å få vasket bil, stablet ved, malt en vegg eller rufset opp i hagen!

Kontaktperson for aksjonen og prosjektet
Elevrådsstyret jobber med Tumaini, og kontaktperson ved BVS er miljøveileder Fredrik Tømte. Leder for Tumaini-komiteen på skolen er Karoline Ottesen fra 3STB, som var med på besøket i Giribe i februar 2023. Erik Musum og Line Viken Borgersen er våre norske kontaktpersoner i prosjektet. Les mer på websidene til Tumaini-prosjektet på www.tumaini.no.

Kaker. - Klikk for stort bildeKomiteen selger kaker til inntekt for Tumaini under fotballkampene i hallen. BVS

Vi ønsker å støtte Tumaini-prosjektet i flere år framover og ikke bare med én aksjonsdag i året, men for eksempel ved at overskudd fra ulike aktiviteter på skolen gis til prosjektet. Aksjonskomitéen og flere avdelinger ved skolen har sørget for gode idéer for hvordan penger er tilført og fortsatt skal tilføres prosjektet. Tumiaini-komiteen samler inn og panter flasker fra skolens elever og ansatte til inntekt for prosjektet. I tillegg er det kakesalg på fotballturneringene.

Vil du støtte bistands-prosjektet vårt?
VIPPS: 857658

Se bilder fra den turen til Kenya i 2020 her: