Handlingsplan skolemiljø

Kapittel 9 A i opplæringsloven gjør det tydelig at elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevenes opplevelse av hvordan de har det på skolen som er avgjørende.

Alle har rett til et trygt og godt skolemiljø

Alle på skolen skal bidra til å oppfylle kravet om trygt og godt skolemiljø, og opplæringsloven sammen med rundskriv «Skolemiljø Udir-3-2017» gir en framgangsmåte for hvordan skolen skal behandle saker på en best mulig måte.

Alle som arbeider på skolen har plikt til å følge med, gripe inn og varsle hvis de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har plikt til å undersøke og sette inn egnede tiltak som sørger for at eleven får et trygt og godt skolemiljø.

Elevens skolemiljø er et av Dønskis tre viktigste mål for opplæringen. Vi har formulert målet som:

  • Alle skal ha et godt lærings- og arbeidsmiljø, fritt for mobbing og krenkelser.

Målet blir fulgt opp av følgende satsninger i vår strategiplan

  • Tett elevoppfølging
  • Inkluderende lærings- og arbeidsmiljø

Tiltak for å lykkes med disse satsningene er:

  • Klasseteam hver tredje uke på alle trinn
  • Jevnlig dialog lærer-elev om faglig og sosial utvikling
  • Jevnlig dialog mellom lærer og foresatte om elevens utvikling
  • Varm og tydelig klasseledelse

Alle ansatte blir på starten av skoleåret informert om handlingsplan og vår aktivitetsplikt når elever ikke opplever trygt og godt skolemiljø. Elevenes skolemiljø tas opp som eget punkt på foreldremøter i september.

Handlingsplan skolemiljø
Hva Ansvar Når
Oppstartsamtaler for alle elever på alle trinn. Foresatte til Vg1-elever kalles inn til samtale Kontaktlærer Første to skoledager i august
Bli kjent-aktiviteter første skoledag Kontaktlærere, miljøarbeidere, faglærere, ledelsen Første skoledag
Tverrfaglige dags- eller overnattingsturer Vg1 Faglærere, avdelingsledere  
Klasseteam i alle klasser hver tredje uke. Elevenes skole- og læringsmiljø et av faste temaer Kontaktlærere, faglærere, rådgivere, ledelse Kontinuerlig gjennom året.
IKO-team. Møte for identifisering, kartlegging og oppfølging av enkeltelever og klasser. Elevenes skolemiljø ett av faste punkter IKO-leder, avdelingsledere, rådgiver, PP-rådgiver, helsesykepleier Ukentlig hver onsdag
Makkerskap i fellesfag. Faste samarbeidspartnere i alle fag i alle klasserom. Bytte av partner med jevne mellomrom Kontaktlærere, faglærere Kontinuerlig gjennom året.
Aktivitetsdag Idrettselever Vg3 sammen med faglærere idrett Første uke september
Internasjonal uke/Solidaritetsuke. Ulike læringsaktiviteter på tvers av fag Faglærere, miljøarbeidere, avdelingsledere Oktober
Internasjonal dag. Mattorg, rom med kulturaktiviteter fra ulike nasjonaliteter, rom med faglige aktiviteter knyttet til internasjonale spørsmål Elever Oktober
Midttimeaktiviteter som f.eks. matdager, turneringer, spill Miljøarbeidere i samarbeid med elevråd  
Utviklingssamtale. Alle elever har oppfølgingssamtaler etter midtveisvurdering 1. Foresatte til elever under 18 år inviteres.  Elevenes skole- og læringsmiljø et av faste temaer Kontaktlærere November
Elevundersøkelsen. Trivsel og mobbing ett av de viktige temaene. Klasser med utfordringer identifiseres Kontaktlærere og ledelse Oppfølging av ledelse, klasseteam November
Halvårsvurdering. Samtaler med elever om faglig og annen utvikling Faglærere og kontaktlærere Januar
Utviklingssamtale etter midtveisvurdering 2. Elevenes skole- og læringsmiljø et av faste temaer    
Sommerdag. Aktivitetsdag i skolegården for alle elever på Vg1 og Vg2 + tilrettelagt opplæring siste skoleuke Faglærere, ledelse, miljøarbeidere Juni
Forebyggende arbeid med elevenes skolemiljø

Aktivitetsplikt

For å sikre elevene et trygt og godt skolemiljø, har skolen aktivitetsplikt. Alle som arbeider på skolen skal følge med, gripe inn og varsle ved mistanke om at elever ikke har et trygt og godt skolemiljø.

Formålet med aktivitetsplikten er å sikre at skolene handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Alle ansatte ved skolen har plikt til å bidra til å oppfylle elevenes rettigheter.

Følgende rutine gjelder på Dønski som en oppfyllelse av aktivitetsplikten. Rutinen er i tråd med føringer i rundskriv.

1. Følge med​​

  • Alle som arbeider på skolen har en plikt til å følge med på hva som skjer på skolen og gripe inn hvis de ser krenkelser som for eksempel mobbing.​​

2. Gripe inn

  • Gripe inn umiddelbart ved mobbing eller annen uønsket atferd og stopp krenkelsene

3. Varsle

  • Alle som jobber på skolen skal varsle rektor hvis de ser eller mistenker at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. En annen i ledelsen kan ta imot varselet, men rektor er ansvarlig for oppfølgingen​​.
  • Det skal være lav terskel for hva som skaper mistanke til at en elev ikke har det bra på skolen. Plikten til å varsle rektor gjelder for all mistanke.​​
  • Skjerpet aktivitetsplikt i saker der det er mistanke om at ansatte krenker elever​​

4. Undersøke

  • Plikten til å undersøke betyr at skolen skal undersøke elevens opplevelse av skolemiljøet.​​
  •  Det kan være aktuelt å undersøke hendelser tilbake i tid eller forhold utenfor skolen, dersom disse påvirker elevens hverdag på skolen.​​
  • Hvordan undersøkelsene skal foregå bestemmes av rektor. Det kan være naturlig å involvere andre ansatte (avdelingsleder, rådgiver, kontaktlærer) i undersøkelsene.​

5. Sette inn tiltak

  • ​Skolen har plikt til å sette inn egnede tiltak for alle elever som opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, uansett årsak​​.
  • Følge opp, evaluere, endre og legge til nye tiltak hvis nødvendig​​

6. Dokumentere

  • Krav om aktivitetsplan. Aktivitetsplanen er en skriftlig plan som skolen må lage i det de får vite at en elev ikke har det trygt og godt på skolen​​. Planen lages i samråd med de som er involvert.

7. Følge opp og evaluere

  • Rektor følger opp tiltakene slik det står i aktivitetsplanen.

Elev eller foresatte kan melde saken til Statsforvalteren hvis de ikke er fornøyd med hvordan skolen følger opp saken. Saken må i så fall først være tatt opp med rektor og det må ha gått mer enn en uke siden saken ble meldt.

 

på Dønski skal alle lykkes!