I oppstart av opplæringa ble elevene informert om at opplæringa kom til å være utmattende, om enn på en annen måte enn det de er vant til. Øvelser som «Hånden» og «Ha-det-bra-personen» ble introdusert, det ble gitt informasjon om hva det innebærer å være elevmentor både gjennom det å være en rollemodell og ved å håndtere informasjon som kan oppleves som sensitiv. Sammen forberedte vi måltider og spiste sammen, og vi sov i køyesenger i sovepose. Et viktig mål med opplæringsseminaret var å la elevmentorene vokse sammen på oppdraget. Noe ressursgruppa opplevde skjedde.
Vi er ikke helt i land når det gjelder opplæring, og vil bruke en ettermiddagsøkt på skolen siste skoleuke for å få på plass resten av det vi må ha med oss før sommerferien kommer. Da vil vi også ha fordelt elevmentorene på grupper, og fordelt den på klasser slik at de kan få møtt kontaktlærerne for de klassene de skal være mentor for.
Det vil bli lagt ut informasjon om hvordan vi arbeider med Drømmeskolen underveis. Vi håper at foresatte og andre interesserte vil følge oss på reisen med å skape Drømmeskolen ved Eikeli videregående skole.