Forskning på Vg3

Vg3 jobbet med et tverrfaglig ukesprosjekt om folkehelse og livsmestring.

Elevene på Vg3 brukte uke 47 på forskning. Det tverrfaglige prosjektet ble allerede startet i uke 41 med et besøk til NMBU, hvor elevene blant annet lærte om forskningsmetoder. 

Fellesfagslærerne fikk i uke 46 i oppgave å jobbe med studieteknikk, hverdagsmestring, kildekritikk, etiske dilemmaer, utvikling av problemstillinger og statusrapport. Programfagslærerne skulle også forsøke å koble sitt fag på helheten, og få elevene til å se etter likheter og ulikheter i kunnskap, metoder og muligheter og begrensninger i ulike fagtradisjoner. 

Elevene var med andre ord godt forberedt på forskningsuka. De fikk tidsfrister og veiledning og jobbet med å lage en arbeidsproblemstilling, refleksjonslogg, Pecha Kucha-presentasjon og kildeliste. Noen av temaene som det ble forsket på var sammenhengen mellom fysikk og matematikk, KI, markedsføring og barn, koffeins virkning på hjernen, growth vs. fixed mindset, effekter ved anabole steroider og oljeavhengighet

Så var det kommet til evaluering. De beste forskningsprosjekteten ble premiert på slutten av uka. 

Vinnere ble kåret. Nichlas Øveraasen 3STD på 1.plass, Cecilie Lund Barstad 3STE på 2.plass, og Ludvig Skotvold 3STB på 3.plass. - Klikk for stort bildeVinnere ble kåret. Nichlas Øveraasen 3STD på 1.plass, Cecilie Lund Barstad 3STE på 2.plass, og Ludvig Skotvold 3STB på 3.plass. Tore Sandberg

I det tverrfaglige prosjektet ønsket Frogn å bevisstgjøre elevene på blant annet folkehelse og livsmestring i et bredt, tverrfaglig perspektiv. Det å være studieforberedt og mestre livet som elev, student og ung voksen, og hvordan ta, bruke og gi veiledning, sto også i fokus. Det å planlegge, gjennomføre og evaluere et individuelt tverrfaglig forskningsprosjekt, hva kunnskap er, hva slags kunnskap forskning kan gi, og hvilke forskningsmetoder som finnes i ulike fagtradisjoner, var også viktig.