1. Formål og virkeområde
Rutinen presiserer hvordan skolereglene og vurderingsforskriften skal praktiseres for å sikre lik behandling av juks og plagiat ved alle videregående skoler i Akershus. Målet er at alle elever i Akershus skal oppleve rettferdig og enhetlig praksis i saker som omhandler juks og plagiat.
2. Definisjoner
Juks eller forsøk på juks
Juks eller forsøk på juks beskriver handlinger eller forhold som ikke er tillatt, og som tar sikte på å gi eleven en urettferdig fordel i en vurderingssituasjon. Det skilles ikke mellom forsøk på juks og faktisk juks.
Eksempler på juks kan være å
- bruke hjelpemidler som ikke er tillatt brukt i en vurderingssituasjon
- kommunisere med andre elever eller eksterne under vurderingssituasjoner, med mindre det er avtalt med lærer
Bruk av kunstig intelligens (KI)
Bruk av KI skal være godkjent av faglærer og dokumenteres i henhold til referansestil jf. «Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens» pkt. 4.
Bruk av kunstig intelligens uten korrekt kildehenvisning gir inntrykk av at besvarelsen er mer selvstendig enn den faktisk er og vil betraktes som juks.
Plagiat
Plagiat er når hele eller deler av en besvarelse er kopiert fra andre kilder, men blir presentert som eget arbeid.
Eksempler på plagiat kan være å
- kopiere materiale fra bøker, artikler, internett og andre kilder uten å oppgi kilden
- parafrasere andres arbeid, men unnlate å oppgi originalkilden
- levere andres arbeid som sitt eget
3. Forebygging
Skolene har et ansvar for å forebygge juks og plagiat gjennom informasjon og opplæring.
Undervisning i kildebruk og referansestil skal integreres i fagene. Lærerne skal gi tydelige retningslinjer for hver enkelt oppgave eller vurdering, inkludert informasjon om tillatte hjelpemidler og eventuell bruk av kunstig intelligens.
Ved skolestart og før vurderingssituasjoner skal elevene informeres om rutinen og konsekvensene av juks og plagiat.
4. Reaksjoner
Juks og plagiat er brudd på § 8 om oppførsel, punktene h) og i) i skolereglene.
Brudd på disse bestemmelsene kan føre til oppførselsanmerkning eller annen reaksjon i henhold til § 9 i skolereglene. Nedsatt karakter i oppførsel kan ikke benyttes som reaksjon for ett enkelt tilfelle av juks eller plagiat.
5. Faglig vurdering
Det grunnleggende prinsippet for vurdering i fag er at karakter skal gi uttrykk for kompetansen eleven viser i sin besvarelse, i tråd med vurderingsforskriften.
Når det oppdages juks eller plagiat i en besvarelse, kan ikke vurderingsuttrykket ikke vurdering (IV) brukes dersom faglærer mener besvarelsen ikke gir grunnlag for å vurdere elevens kompetanse.
Dersom deler av besvarelsen er elevens eget produkt, skal kun denne delen vurderes og danne grunnlag for eventuell karakter. Delen som er plagiert, skal ikke inngå i vurderingen av elevens kompetanse.
Karakteren 1 kan gis dersom elevens eget arbeid viser svært lav kompetanse. Vurderingen må alltid baseres på vurderingskriteriene som er gitt for oppgaven.
Når lærer er usikker på om deler eller hele besvarelsen er elevens eget verk, kan det legges til rette for ny vurderingssituasjon der aktuelle kompetansemål prøves på nytt. Elevene skal gis rimelig tid til forberedelsen, og vurderingssituasjonen må tilpasses de kompetansemålene som opprinnelig skulle vurderes.
Det er viktig å understreke at vurderingsuttrykket IV og karakteren 1 ikke kan brukes som sanksjon for juks.
6. Evaluering og justering av rutinen
Rutinen skal evalueres årlig for å sikre at den fungerer hensiktsmessig og er i tråd med gjeldende regelverk. Eventuelle endringer i forskrifter eller skoleregler kan medføre behov for justering av rutinen